ELON en ELTON: merkconflict of niet?
Eindelijk weer een beslissing waarin gewoon verwarringsgevaar wordt aangenomen. De Kamer van Beroep van EUIPO wijst de oppositie door het oudere Zweedse woordmerk ELON tegen de aanvraag van het EU woord/beeldmerk ELTON (afbeelding) toe.
De beide merken stemmen visueel en auditief enorm overeen. Maar hoe valt de conceptuele vergelijking dan uit? Bij ELON denkt men aan Elon Musk, en bij het ELTON aan Elton John. De visuele en auditieve overeenstemming tussen de merken kan worden weggenomen (geneutraliseerd) als ten minste één van die merken voor het publiek een duidelijke, specifieke en onmiddellijk begrijpelijke betekenis heeft (HvJ in de zaak Asterix/Mobilix). In de globale vergelijking worden de twee merken dan als (totaal) niet-overeenstemmend beschouwd. Dan is er hoe dan ook geen inbreuk. Lionel Messi had baat bij deze mogelijkheid toen hij nogal laat nog merkbescherming voor MESSI wilde regelen. Het oudere merk MASSI maakte vergeefs bezwaar, omdat MESSI natuurlijk visueel en auditief nogal overeenstemt met MASSI. Maar anders dan bij MASSI denkt iedereen bij MESSI aan de voetballer, dus werd geen overeenstemming aangenomen. Eigenlijk heel raar, die neutralisatie.
Nu terug naar Elon en Elton en de Kamer van Beroep. Die twee namen roepen niet bij het gehele publiek een kraakhelder verband op met Elon Musk en Elton John. Er is ook een niet-verwaarloosbaar deel van het publiek waarvoor dat verband niet wordt opgeroepen. En dan kan voor die deelgroep dus ook niet worden geneutraliseerd. Neutralisatie is echt alleen bedoeld voor begrippen of namen die bij iedereen een kraakheldere betekenis oproepen.
Maarten Haak