Hof van Justitie geeft duidelijkheid over kortingscommunicatie

Dit is belangrijk voor elk bedrijf dat wel eens een korting adverteert aan consumenten. Al sinds de inwerkingtreding van het gewijzigde Besluit prijsaanduiding producten in januari 2023 was onduidelijk hoe de (toen) nieuwe regels rondom kortingscommunicatie moeten worden uitgelegd. Is voldoende als in een aankondiging van een prijsvermindering alleen de “vorige prijs” wordt vermeld (d.w.z. de laagste verkoopprijs in de 30 dagen voorafgaand aan de prijsvermindering)? Of moet deze vorige prijs ook de referentieprijs (bv. doorgestreepte prijs) zijn? Het Hof van Justitie verschaft helderheid: bij het aankondigen van een prijsvermindering moet de vermindering gebaseerd zijn op de vorige prijs.

Wat betekent dit in de praktijk? Dat leg ik uit aan de hand van het onderwerp van discussie bij het Hof van Justitie: de folder van Aldi met in de aanbieding bananen en ananassen.

Wat was het probleem? Volgens de Moderniseringsrichtlijn (die de Richtlijn Prijsaanduiding heeft aangepast) moet bij het aankondigen van een prijsvermindering (communiceren van een korting) de laagste verkoopprijs in de 30 dagen voorafgaand aan de prijsvermindering (de “vorige prijs”) worden vermeld. Aldi dacht aan deze regel te voldoen door drie verschillende prijzen te noemen.

Bij de bananen vermeldt Aldi: 

  1. de huidige verkoopprijs - EUR 1,29;

  2. de laatste prijs (doorgestreept) - EUR 1,69;

  3. en de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen (als losse vermelding) - EUR 1,29. 

En bij de ananas vermeldt Aldi:

  1. de huidige verkoopprijs - EUR 1,49;

  2. de laatste prijs (doorgestreept) - EUR 1,69;

  3. en de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen (als losse vermelding) - EUR 1,39.

Volgens het Hof van Justitie is dit niet toegestaan. Je mag niet de “vorige prijs” los vermelden zonder dat het kortingspercentage daarop is gebaseerd. Wat Aldi doet is in strijd met de doelstelling van de wetgeving: bescherming van de consument tegen ‘nepkortingen’. 

Deze uitspraak heeft grote gevolgen voor alle handelaren in de EU. Had Aldi dan moeten zeggen “bananen van EUR 1,29 voor EUR 1,29” en “ananas van EUR 1,39 voor EUR 1,49”? Nee, dat leidt tot de bizarre situatie waarin de huidige verkoopprijs gelijk is aan of hoger is dan de “vorige prijs” en er dus eigenlijk helemaal geen korting is. Wat dan wel? Aldi had op basis van de uitspraak niet met deze korting mogen adverteren.

Handelaren moeten hun prijsbeleid herzien, met name bij producten die maandelijks meerdere keren in de aanbieding zijn . Acties als “2+1 gratis” worden wellicht populairder, omdat dat geen prijsverminderingen zijn waarbij de “vorige prijs” moet worden vermeld. Ook kortingen binnen een loyaliteitsprogramma (bv. met een kortingspas) kunnen een uitzondering vormen, zolang niet alle klanten in werkelijkheid daaraan gemakkelijk deel kunnen nemen.

Heb je vragen over kortingsacties? Laat maar horen!

Myrna Teeuw