Fake it until you make it: binnenkort expliciet verboden
Soms lees je bij de productbeoordelingen in een webshop weleens een review die te goed lijkt om waar te zijn. Sommige verkopers op internet kunnen kennelijk de verleiding niet weerstaan om de werkelijkheid een beetje rooskleuriger voor te doen. Dan schrijven ze onder een vals profiel een review voor een eigen product. Of ze kopen een lading neplikes en nepvolgers op social media.
Dat een fake review ook onder de huidige regelgeving niet door de beugel kan zal niet verbazen. Een fake review misleidt de consument, en beïnvloedt zijn economisch gedrag (hij maakt een keuze die hij anders niet zou hebben gemaakt). Maar ook het inzetten van neplikes en nepvolgers is nu al over de schreef, vindt toezichthouder ACM. De ACM legde in november 2020 een last onder dwangsom op van EUR 100.000 aan de webshop Bicep Papa wegens het gebruik van neplikes en nepvolgers op Instagram. Neplikes en nepvolgers kunnen een misleidende indruk geven over de status en erkenning van de handelaar, waardoor de consument ook kan worden beïnvloed. Bovendien doet een handelaar die neplikes en nepvolgers gebruikt zich op bedrieglijke wijze voor als consument – aldus de ACM.
Onder toekomstige wetgeving zal de inzet van neplikes en nepvolgers expliciet verboden zijn. De zogenaamde “zwarte lijst” (een opsomming van handelspraktijken die onder alle omstandigheden misleidend zijn) wordt namelijk uitgebreid met: “Het plaatsen of een andere rechts- of natuurlijke persoon de opdracht geven tot het plaatsen van valse beoordelingen of aanbevelingen van consumenten of het op misleidende wijze voorstellen van consumentenbeoordelingen of aanbevelingen op sociale media, teneinde producten te promoten.” De nieuwe regel treedt uiterlijk op 28 mei 2022 in werking, samen met nog een aantal regels die allemaal beogen de bescherming van de online consument te versterken.
Fake it until you make it is geen lang leven meer beschoren.
Daniël Haije