Frietjes met… aardappelen, zout, maar ook dinatriumdifosfaat en dextrose
De Franse Frietjes van McDonald's: een guilty pleasure voor velen. Gelukkig bestaan de frietjes slechts uit aardappelen en een snufje zout, verder wordt helemaal niets toegevoegd. Althans, dat zegt McDonald's in haar advertenties.
Foodwatch gelooft dit niet en dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Een tweede klacht werd ingediend door een anonieme consument tegen de radiocommercial over de frietjes.
De advertentie
De klacht van Foodwatch gaat over een advertentie in de krant waarin bij een foto van Franse Frietjes staat:
“Het geheim van onze Franse Frietjes?
Helemaal niets (behalve een snufje zout).
De Franse Frietjes van McDonald’s worden gemaakt van de allerlekkerste aardappelen, voornamelijk van Nederlandse bodem. En aan die aardappelen wordt verder helemaal niets toegevoegd… behalve een snufje zout. En door jou een burger, Milk Shake en McDonalds’s Fritessaus.
Ook dat doet M.”
De radiocommercial heeft eenzelfde strekking.
Misleidende voedselinformatie
Foodwatch komt hiertegen in actie. Foodwatch heeft op website van McDonald’s de ingrediëntenlijst van de frietjes gevonden. Daar staat:
“Aardappelen, niet-gehydrogeneerde plantaardige olie (high oleic zonnebloemolie, zonnebloemolie, koolzaadolie, high oleic koolzaadolie), (stabilisator) dinatriumdifosfaat, dextrose. Onze Franse Frietjes worden gezouten met JOZO zout: puur zout met jodium (zout (NaCl), jodium, antiklontermiddelen (E504, E535)).”
Kijkend naar de ingrediëntenlijst drijft olie (letterlijk) boven.De frietjes bestaan niet alleen uit aardappelen en zout. Maar bevatten ook de olie waar de frietjes in worden gefrituurd, dinatriumdifosfaat en dextrose.
McDonald’s hoeft in principe niet de volledige ingrediëntenlijst op te sommen in de advertentie. Dat neemt niet weg dat de advertentie misleidend kan zijn over de samenstelling van het product. Door zonder voorbehoud te stellen dat de frietjes alleen uit aardappel en zout bestaan, verwacht de gemiddelde consument géén andere ingrediënten zoals dinatriumdifosfaat en dextrose.
De Reclame Code Commissie oordeelt dat de voedselinformatie misleidend is over de samenstelling van de frietjes en dus in strijd met de wet (zie dossier 2024/00147 en 2024/00147/A).
Jumbo Dors bier
De uitspraak doet denken aan een andere uitspraak van de Reclame Code Commissie begin dit jaar over het Dors bier van Jumbo. In die commercial werden alleen de ingrediënten gist, mout en bronwater genoemd en hop kwam in beeld. Klager vond dit misleidend omdat glucosestroop, kleurstof en aroma ook ingrediënten van het bier zijn, maar deze niet in de reclame-uiting werden vermeld.
De Reclame Code Commissie oordeelde toen dat de uiting van Jumbo niet misleidend was. Wat is dan het verschil met de McDonald’s advertentie? De tekstuele boodschap: Jumbo suggereerde niet dat een opsomming werd gegeven van alle ingrediënten van Dors bier. McDonald’s daarentegen claimt heel expliciet dat alléén aardappel en zout wordt gebruikt, verder helemaal niets. De bewoording maakt dus alles uit.
Tip
Ingrediënten uitlichten in een advertentie kan zeker. Wek daarbij niet de indruk dat een volledige opsomming van ingrediënten wordt gegeven als dit niet overeenstemt met de ingrediëntenlijst. Of zorg dat je álle ingrediënten noemt. Deze nuance kan het verschil maken tussen groen en rood: een afwijzing van de klacht of een aanbeveling van de Reclame Code Commissie.
Ebba Hoogenraad
Deze tekst is eerder als artikel op VMT gepubliceerd.