Strengere regels over groene claims weer een stap dichterbij

Groen nieuws: de Europese Raad heeft op 17 juni 2024 zijn standpunt bepaald over het voorstel van de Europese Commissie voor een “Green Claims Directive”.

Een studie van de Europese Commissie uit 2020 toonde aan dat meer dan de helft van de milieuclaims in marketing vaag of misleidend is. Greenwashing is overal. De Commissie probeert hier paal en perk aan te stellen door middel van de voorgestelde Green Claims Directive.

De Green Claims Directive gaat strenge regels stellen aan de onderbouwing en communicatie van vrijwillig gedane uitdrukkelijke milieuclaims en milieukeurmerken. Kort gezegd komt het erop neer dat claims en keurmerken zeer stevig (en voor consumenten begrijpelijk) moeten worden onderbouwd, vooraf moeten worden gecheckt door een onafhankelijke verificateur, en helder moeten worden gecommuniceerd, waarbij duidelijk wordt verwezen naar de volledige onderbouwing.

De Europese Raad komt nu in zijn standpunt met een aantal voorgestelde wijzigingen. De belangrijkste:

  • Bepaalde soorten milieuclaims zouden dankzij een vereenvoudigde procedure vrijgesteld kunnen worden van voorafgaande verificatie. Bedrijven zouden dan hun claims kunnen publiceren met een technisch document als onderbouwing. Het doel hiervan is om de administratieve last te verminderen.

  • Daarnaast krijgen kleine ondernemingen van de Raad 14 maanden extra om aan de nieuwe regels te voldoen, en worden deze ondernemingen geholpen met (bijvoorbeeld) richtsnoeren voor compliance en financiële steun.

  • De Raad komt met gedetailleerdere regels met betrekking tot carbon credit-programma’s.

Het standpunt van de Raad vormt de basis voor onderhandelingen met het Europees Parlement. Deze onderhandelingen starten na de zomer. Twee jaar nadat de Green Claims Directive zal zijn aangenomen zullen de nieuwe regels van kracht worden in de landen van de Europese Unie.

Hoewel de precieze regels nog niet bekend zijn – er zullen in het onderhandelingsproces nog vele amendementen volgen – doen bedrijven er verstandig aan om zich voor te bereiden op de inwerkingtreding van de nieuwe regels, te beginnen met bewustwording binnen het bedrijf.

Behoefte aan ondersteuning? Het reclameteam van Hoogenraad & Haak helpt je graag uit de brand!  

Daniël Haije