Google moet valse recensies verwijderen
Wat vinden anderen ervan? Een goede recensie levert mooie publiciteit en nieuwe klanten op. Bij een negatieve recensie blijven klanten juist weg. Hartstikke vervelend, helemaal als die recensies vals lijken.
Een Amsterdamse kleermakerij nam actie tegen Google. De voorzieningenrechter van de rechtbank Amsterdam droeg Google op om tien valse recensies te verwijderen en om te laten weten wie de recensies hadden geplaatst.
Binnen een paar maanden waren er via Google Maps tien valse, negatieve beoordelingen geplaatst. Telkens met een specifieke combinatie van kenmerken: dezelfde schrijfstijl, woordgebruik en een beschrijving van gebeurtenissen die niet hadden plaatsgevonden. Daardoor rees een sterk vermoeden dat de recensies waren geschreven door één of enkele personen die boos waren op de kleermakerij.
Google weigerde de NAW-gegevens van de recensenten op te geven en verwijderde de recensies ook niet: die vallen toch onder de vrijheid van meningsuiting? Ook de voorzieningenrechter vindt dat deze ingrijpende vorderingen niet te gemakkelijk kunnen worden toegewezen. Toch is de conclusie dat Google onrechtmatig handelt door de NAW-gegevens niet te verstrekken. De kleermakerij moet namelijk wel kunnen optreden tegen de recensenten, en dat kan niet op een minder ingrijpende manier. De belangen van de recensenten om anoniem te blijven en het belang van Google om de NAW-gegevens niet te verstrekken wegen dus niet op tegen het belang van de kleermakerij.
Dat geldt ook voor het verwijderen van de recensies: het belang van de bescherming van de goede naam en eer van kleermakerij weegt in dit geval zwaarder dan de vrijheid van Google (Maps) gebruikers om valse recensies te plaatsen en het internetpubliek om de valse recensies te kunnen bekijken.
Lisanne Steenbergen