Gouden momenten beleef je met bier
Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden. Een paar maanden geleden mochten we zowaar op het terras zitten en in de zon, onder het genot van een biertje, heel even corona vergeten. Door de verplichte sluiting had de horeca er toen al een zware periode op zitten. Daarom gaven de Nederlandse Brouwers de horeca een steuntje in de rug door de campagne “Gouden Momenten beleef je met bier” te lanceren. Het doel van de campagne: door het tonen van proostende mensen in horecagelegenheden laten zien dat consumenten, ondanks de coronamaatregelen, samen kunnen genieten van bier in de horeca.
De Reclame Code Commissie (RCC) ontvangt een klacht over de campagne. Die zou namelijk het drinken van alcoholische dranken verheerlijken en suggereren dat gouden momenten niet zonder bier beleefd kunnen worden. Bovendien zou onduidelijk zijn wat het doel van de reclame is en lijkt die enkel het drinken van bier, en daarmee in mindere mate alcoholisme te promoten.
De RCC wijst de klacht af: het aanprijzen van het drinken van bier in het algemeen is niet in strijd met de strenge Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA). Ook zet de reclame niet aan tot onverantwoord alcoholgebruik. Goed nieuws voor reclamemakers die voor de kerst- of Nieuwjaars-commercial personages met een glaasje champagne in de hand willen laten zien. Zorg er dan wel voor dat dat personage niet in de lamp hangt, want dat die persoon een verantwoorde avond achter de rug heeft, valt te betwisten.
Mathijs Peijnenburg