Kauwgomdiscussie: natuurlijke gom of toch niet?
Groen, groener, groenst! De consument maakt steeds meer bewuste(re) keuzes voor duurzamere, natuurlijke producten. De levensmiddelenbranche omarmt deze behoefte. Ook kauwgomproducent BenBits adverteert erop los met ‘natuurlijke’ en ‘plasticvrije’ kauwgom. Over en weer dienen concurrenten Perfetti (o.a. Mentos) en BenBits dit jaar klachten in over elkaars reclame.
Perfetti gaat tot aan het College van Beroep (CvB) van de Reclame Code Commissie (RCC) met klachten over teksten van BenBits: ‘Bits of nature’, ‘plastic free’, ‘natuurlijke gombasis’, ‘natuurlijk afbreekbaar’. Volgens Perfetti presenteert BenBits haar product duurzamer/natuurlijker dan het in werkelijkheid is. Zo zou het eindproduct van BenBits voor 5% uit synthetische gom bestaan, waardoor ‘natuurlijke gom’ en ‘plasticvrij’ misleidend zijn ten aanzien van de milieuvoordelen en samenstelling van de kauwgom. Het lukt BenBits niet om te onderbouwen dat ook de laatste 5% van het product natuurlijk is. Daarom concludeert het CvB dat sprake is van misleiding.
In een andere zaak vraagt BenBits de RCC te oordelen over de aanduidingen ‘gom’ en ‘gombasis’ op de verpakking van Mentos. De RCC wijst de klacht van BenBits af. Volgens de RCC wordt geen misleidende indruk gewekt dat het om natuurlijke gom zou gaan.
Met haar gewonnen zaken in de hand vraagt Perfetti de voorzieningenrechter van de rechtbank Amsterdam om af te dwingen dat BenBits stopt met de aanduidingen ‘natuurlijk’ en ‘plasticvrij’. Beide partijen verwijzen naar onderzoeken naar de samenstelling van de gombasis van de kauwgom van BenBits. Aan de overwinningsreeks van Perfetti komt een eind, want de voorzieningenrechter vindt dat voor beide onderzoeken wat te zeggen valt. Een opinie van een (derde) deskundige zou uitkomst kunnen bieden, maar daar is in kort geding geen ruimte voor. De voorzieningenrechter wijst de vorderingen af. Zo zie je maar weer, gelijk halen bij de RCC en het CvB biedt nog geen garantie op succes bij de rechter.
Lisanne Steenbergen