#MEDIAWET #VLOGGERS #BOETES

Op 17 mei 2022 publiceerde het Commissariaat voor de Media (CvdM) de nieuwe Beleidsregel kwalificatie commerciële mediadiensten op aanvraag 2022. Heel kort samengevat: per 1 juli 2022 moeten vloggers met 500.000 of meer volgers zich registreren bij het CvdM, zich aansluiten bij de Stichting Reclame Code, zich aanmelden bij NICAM en zich houden aan de regels uit de Mediawet (waaronder de ook vernieuwde beleidsregels van het CvdM over sponsoring en productplaatsing).

Het CvdM kiest ervoor om zijn toezicht op vloggers stapsgewijs in te voeren, en gaat voorlopig alleen actief handhaven op de drie belangrijkste regels:
1. Transparantie over reclame, productplaatsing en sponsoring
2. Bescherming van kinderen tegen schadelijke content
3. Vermelding identiteit + mededeling onder toezicht CvdM

Meer informatie op de website van het CvdM: https://www.cvdm.nl/uploader.

De Reclamecode Social Media & Influencer Marketing wordt geüpdatet met de mediawettelijke eisen. De gewijzigde code zal op 1 juli 2022 worden gepubliceerd op de website van de Stichting Reclame Code (www.reclamecode.nl).

Met het van kracht worden van de mediawettelijke regels per 1 juli 2022 wordt de regelgeving over influencermarketing nog een stapje ingewikkelder. En dat terwijl die regelgeving voor veel influencers al geen gesneden koek was. Gelukkig heeft DDMA (de branchevereniging voor datagedreven marketing, service en sales) een mooie website gelanceerd met alle regels voor influencers overzichtelijk gerangschikt op platform: https://influencerregels.com/.  

Daniël Haije