NOT PALM PLEASE: het doek valt voor de ontbossingsclaim

The Flower Farm moet definitief haar verpakking aanpassen. De ontbossingsclaim op haar ‘smeerboter zonder palmolie’ is misleidend. Het College van Beroep bevestigde in hoger beroep dat de tekst op het margarinekuipje EAT PLANTS, NOT PALM PLEASE onjuist is. Het College van Beroep is nog strenger dan de Reclame Code Commissie, die de campagne van het nieuwe margarinemerk misleidend, onjuist en te ongenuanceerd achtte. Volgens het College maakt The Flower Farm met haar marketingcampagne de consument op basis van onjuiste argumenten afkerig van margarine met palmolie. In Nederland is alle margarine ontbossingsvrij, want alle palmolie in de margarine is duurzaam RSPO- gecertificeerd. Het College hecht veel waarde aan de steun die talloos veel NGO’s aan de RSPO-certificering geven: die hebben géén commercieel belang, alleen een ideëel belang van natuurbehoud. De claim dat hele oerwouden worden ontbost kan The Flower Farm niet waarmaken. Per definitie misleidend, zo vindt het College. Daarmee is inmiddels de hele reclamecampagne van The Flower Farm (website, social media, TVC) tot een halt gekomen, inclusief de verpakking.

Ebba.jpg

Als hier een algemene conclusie uit is te trekken: een free-from-claim brengt juridisch zeer grote uitdagingen met zich mee. Niet alleen moet de tekst over het eigen product volledig juist zijn en niet misleidend. Maar ook - en in alle opzichten - moeten de geformuleerde bezwaren over het in het negatief daglicht gestelde ingrediënt voor de volle 100% kloppen. Dat is voorwaar geen sinecure.

Ebba Hoogenraad behandelde deze zaak ook in hoger beroep voor European Palm Oil Alliance.