OutletExpert maakt inbreuk op Expert-merken

Bekendheidsonderzoeken, omzetcijfers en marktrapportages. Hebben die nu echt zin in een procedure over merkinbreuk en onrechtmatig handelsnaamgebruik? Een recente uitspraak van de rechtbank Den Haag laat de meerwaarde zien van een goed opgezet marktonderzoek

Expert.jpg

De internationale elektronicaketen Expert start een procedure tegen een winkelier die elektronica verhandelt onder de naam “OutletExpert”. De winkelier claimt dat de naam slechts aangeeft dat de winkel zich specialiseert in “outletproducten”. De rechtbank oordeelt anders. Aan de hand van de door Expert ingebrachte bekendheidsonderzoeken, omzetcijfers en marktrapportages staat vast dat de Expert-merken een groot onderscheidend vermogen hebben. Mede daardoor is in dit geval sprake van merkinbreuk: door de bekendheid van de Expert-merken kan het publiek de naam “OutletExpert” mede opvatten als “Outlet van Expert”. Verwarringsgevaar dus.

Daarnaast stelt de rechtbank vast dat sprake is van onrechtmatig handelsnaamgebruik. Ook daar is van belang dat de handelsnaam “Expert” in Nederland grote bekendheid geniet. Er bestaat een serieus risico dat het publiek zal denken dat OutletExpert is aangesloten bij Expert, of op een andere manier is gelieerd aan Expert. OutletExpert moet een andere naam gaan voeren.

Expert werd in deze zaak bijgestaan door Daniël Haije en Bram Duivenvoorde.