Remia 0% suiker, 100% recyclebare fles

KENNISPARTNER - COLUMN De suikervrije fritessaus in een 100% recyclebare fles van Remia lag onder vuur in een uitspraak van de Voorzitter van de Reclame Code Commissie (RCC). In de televisiecommercial van Remia komen twee absolute claims voor: “0% suiker” en “100% recyclebaar”. In de tag-on is te zien dat het etiket van de petfles wordt verwijderd, met daarbij de tekst “100% recyclebare petfles. Wel even ritsen om te kunnen recyclen.” De klacht wordt afgewezen.

Klager vindt de commercial misleidend, omdat fritessaus nooit suiker zou bevatten. Deze stelling blijkt niet waar te zijn. Het is zo klaar als een klontje dat Remia zich wél onderscheidt met deze fritessaus. Uit informatie van het Voedingscentrum blijkt namelijk dat fritessaus gemiddeld 1,4 gram suiker per eetlepel (20 gram) fritessaus bevat.

Bedenk voor het gebruik van een claim als “0% suiker” wel dat hier voorwaarden aan zijn verbonden. Deze claim mag alleen worden gemaakt als een product niet meer dan 0,5 gram suiker per 100 gram (of milliliter) bevat. Dit staat in de Bijlage van de Claimsverordening (1924/2006).

100% recyclebaar

Ook wordt geklaagd over de claim “100% recyclebaar”. Klager stelt dat alles recyclebaar zou zijn. Maar dat wordt niet gezegd volgens de RCC. Wel controleert de RCC of de claim voldoet aan de Milieu Reclame Code.

Een milieuclaim moet aantoonbaar juist zijn. Hoe absoluter geformuleerd, hoe zwaarder de bewijslast. “100%” is een absolute claim. Voor Remia loopt het goed af, omdat in de commercial meteen na de absolute claim “100% recyclebaar” duidelijk wordt gemaakt dat je wel eerst het etiket van de fles moet verwijderen om de verpakking te kunnen recyclen. Daardoor is het volgens de RCC duidelijk dat de claim alléén slaat op de petfles en niet op het etiket.

Wat leren we hiervan? Wil je een claim gebruiken, dan moet je bewijs kunnen leveren. Verzamel dit bewijs van tevoren. Gaat het om een absolute claim (denk aan 100%, puur, helemaal, zonder), dan geldt een zwaardere bewijslast. Gebruik indien nodig een duidelijk leesbare disclaimer. Of toon in de uiting, net als Remia, de specifieke ‘afrits’-handeling die de consument moet maken.

Ebba Hoogenraad

Deze tekst is eerder als column op VMT gepubliceerd