Service e-mails: to opt-in or not to opt-in?

Vanwege het Nederlandse spamverbod mag je niet zomaar marketing e-mails versturen. Daarvoor is in beginsel voorafgaande toestemming vereist. Maar hoe zit het met informatieve service berichten? Is daarvoor dan nooit toestemming nodig? Oplettendheid is hierbij geboden!

E-mail is een snel en handig medium om te communiceren met (potentiële) klanten. Maar daarvoor gelden in Nederland wel strenge regels. Zo mag je in beginsel geen marketing e-mail sturen zonder voorafgaande toestemming van de ontvanger. Uitzondering: bestaande klanten mag je wel zonder toestemming e-mailen met betrekking tot producten of diensten die zij eerder bij jou hebben gekocht. Het spamverbod geldt volgens art. 11.7 Telecommunicatiewet voor “commerciële, charitatieve en ideële” berichten. Maar welke berichten worden nu aangemerkt als ‘commercieel’?

Elke vorm van reclame en wervende boodschappen valt onder het spamverbod. Voor een e-mailbericht waarin je (nieuwe) producten of diensten aanprijst heb je (in beginsel) toestemming nodig. Een bericht geldt al snel als ‘commercieel’: ook berichten waarin in het algemeen jouw onderneming wordt aangeprezen.

Maar hoe zit het met een informatieve e-mail? Bijvoorbeeld als je een (potentiële) klant wil informeren over jouw aanbod, vestigingen of een ontwikkeling binnen jouw bedrijf? Is dan nooit voorafgaande toestemming nodig? Puur informatieve e-mails, ook wel een service e-mails genoemd, zijn niet commercieel en vallen daarom niet onder het spamverbod. Een bericht met alleen informatie over een bestelling of betaling bijvoorbeeld. Maar soms is het onduidelijk of een e-mail puur informatief is. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief waarin je ook informeert over jouw aanbod. Zo’n e-mail kan tóch een wervend karakter hebben. Ook als jouw puur informatieve e-mail (per ongeluk) een wervende footer, afbeelding of afsluitende tekst bevat, kan dit worden aangemerkt als een commercieel bericht waarvoor in beginsel toestemming nodig is. Let dus goed op of je toestemming nodig hebt om e-mails te versturen, ook bij op het oog puur informatieve service e-mails.

Lisa Peek