Verslaafd houden aan suiker? Voor 80 % proeven met je neus? Twee keer: nee.
Air up moet na een klacht van Cosun Beet Company stoppen met een YouTube-video voor haar product air-up waarbij Air up zich heel negatief uitlaat over suikerhoudende frisdranken.
Het College van Beroep bevestigt de uitspraak van de Reclame Code Commissie. Air up zet zich uitdrukkelijk af tegen frisdrank met suiker die in de supermarkt wordt verkocht, en wel om de reden dát alleen suiker (“rommel”) smaak geeft, dat de suikerindustrie onjuiste informatie zou geven (“leugen”) in het nadeel van de consument (“om jou verslaafd aan suiker te houden”). De uiting is herleidbaar tot concrete concurrenten van Air up en geldt dus als een vergelijkende reclame. Air up moet de uitingen dan ook onderbouwen, maar kan dat niet. Het College van Beroep acht de uitingen ontoelaatbaar: zowel misleidend (artikel 13 sub a NRC) als denigrerend (art. 13 sub 3 NRC).
Op de website prijst Air up haar eigen water-met-geur-product aan met de claim “Je proeft smaak door geur. We proeven voor 80% met onze neus.” Het College van Beroep oordeelt dat Air up zo’n stellige claim dan ook wetenschappelijk moet onderbouwen. Air up kan dat niet, terwijl Cosun juist wees op wetenschappelijke publicaties die dit ontkrachten. Ook deze claim van Air up is daarom misleidend.
Air up moet de video verwijderen en haar 80%-campagne claim aanpassen.
Ebba Hoogenraad trad in deze zaak op voor Cosun Beet Company.