“Lekker gezonde kibbeling” – zo makkelijk gaat dat niet!

Kibbeling-300x200.jpg

De Reclame Code Commissie heeft zich recentelijk mogen buigen over een reclametekst afgedrukt op een doek bij een lokale viskraam. Niet de meest spannende vorm van reclame, zou je denken. Toch is deze uitspraak het vermelden waard. Op het doek stond naast de afbeelding van een portie kibbeling de tekst: “Warme kibbeling. Lekker gezond!”. De gemiddelde visliefhebber kijkt hier misschien niet raar van op, maar een verontwaardigde consument diende een klacht in bij de RCC. De klacht? Deze tekst zegt dat kibbeling gezond is, terwijl dit niet het geval is. Kibbeling is immers een gefrituurde snack die wordt geserveerd met een vette saus. 

De Commissie beoordeelt of hierbij sprake is van een niet-toegestane gezondheidsclaim in de zin van Verordening (EG) nr. 1924/2006 (de Claimsverordening). Onder een gezondheidsclaim moet worden verstaan: iedere claim die impliceert dat er een verband bestaat tussen een levensmiddel en de gezondheid. Dergelijke claims mogen alleen gemaakt worden als zij op de lijst van toegestane gezondheidsclaims staan (vastgesteld door de Europese Commissie). Maar dan moet je product natuurlijk wel aan de voorwaarden voldoen. “Goed voor het hart” en “bevordert de weerstand” zijn voorbeelden van claims die duidelijk een verband impliceren met de gezondheid. Maar ook termen als “Energizer” en “Skin Boost” kunnen al gezien worden als algemene, niet-specifieke gezondheidsclaims. Dergelijke algemene gezondheidsclaims moeten volgens de Claimsverordening gepaard gaan met een specifieke gezondheidsclaim die uitlegt waar die extra energie of verbeterde huid dan vandaan komt. De RCC oordeelt dat de uiting “Lekker gezond” ook is te beschouwen als een verwijzing naar voordelen van kibbeling voor de algemene gezondheid, en dus als een gezondheidsclaim. De kibbeling mag alleen “gezond” worden genoemd als duidelijk wordt gemaakt door welke voedingsstoffen dit het geval is en als daarbij gebruik wordt gemaakt van een specifieke claim die voldoet aan de Europese regelgeving. Heel gek, maar deze specifieke gezondheidsclaim ontbrak op het doek van de nietsvermoedende visboer… Hierdoor is de reclame in strijd met de Claimsverordening en dus in strijd met artikel 2 Nederlandse Reclame Code.

Let dus op: van een gezondheidsclaim is al snel sprake. De benaming “gezond” is niet alleen een aantrekkelijke reclameterm die vele bewuste consumenten over de streep trekt om een product te kopen. Gebruik van de term zorgt voor toepasselijkheid van de Claimsverordening, waardoor het product en de reclame uiting moeten voldoen aan strenge eisen!
 
Dominique Geerts