Duurzaam voor mens, dier en milieu

Duurzaam-EH-voor-website-7.jpg

De Doe Maar Lekker Duurzaam campagne roept de consument op om vaker een duurzaam product te kopen. Daarbij werken Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever samen. De TVC van Albert Heijn vertelt dat iedereen die meespeelt in de Nationale Postcodeloterij een cadeaukaart kan inwisselen voor duurzame producten te koop bij Albert Heijn: “Geef ook een duurzame draai aan je maaltijd; er zijn producten genoeg die beter zijn voor mens, dier en milieu.”

Een prima initiatief, maar toch volgt een klacht. Klaagster meent dat voor de Beter Leven rookworst een milieuclaim wordt gemaakt, en dieren zijn volgens klaagster per definitie niet goed voor het milieu. De Voorzitter van de Reclame Code Commissie wijst de klacht af.

Waarom? Het begrip ´duurzaam´ is een containerbegrip. Dus moet iedere adverteerder in de advertentie duidelijk maken wat daarmee wordt bedoeld. Albert Heijn geeft dat aan: “kies een maaltijd met producten beter voor mens, dier en milieu.” De Voorzitter oordeelt dat de consument heel goed begrijpt dat het Beter Leven-Keurmerk van de Dierenbescherming gaat over dierenwelzijn, en niet over het milieu. Dat blijkt uit de naam ‘beter leven’. Terecht, denk ik.

Ebba Hoogenraad trad in deze zaak op voor Albert Heijn

AdvertisingDaniël Haije