De plantaardige zuivelvariaties van Alpro: soja in het zuivelschap?

Soja-Dominique-7-300x219.jpg

De (plantaardige) zuivelindustrie houdt de gemoederen nog even bezig. Het Europese Hof van Justitie oordeelde afgelopen zomer dat de beschermde termen ‘melk’, ‘yoghurt’ of ‘room’ niet mogen worden gebruikt als naam of als aanduiding voor een niet-zuivelproduct. De benaming ‘sojamelk’ is sindsdien een no-go. Maar hoe zit de vork in de steel wanneer wordt vermeld dat een product een variatie is op yoghurt, of een alternatief voor zuivel? Dat is niet onrechtmatig, zo oordeelde het hof Den Bosch onlangs in de inmiddels veelbesproken zaak van de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO) tegen Alpro Soja.

NZO stelt dat Alpro onrechtmatig handelt door zuivelbenamingen te gebruiken op verpakkingen en in advertenties en door haar producten als zuivelproducten te presenteren. Volgens het hof heeft het verbod om plantaardige producten als zuivelproducten aan te duiden alleen betrekking op de benaming van het product. Dit betekent niet dat de beschermde namen in zijn geheel niet gebruikt mogen worden. Maar: dit neemt niet weg dat de wijze van presenteren soms toch de suggestie kan wekken dat de producten zuivelproducten zijn. Zo is een advertentie waarop staat ‘Nieuw in het yoghurtschap’, wél onrechtmatig, ondanks de slogan ‘enjoy plant power’.

Conclusie? ‘Sojamelk’ is verleden tijd, maar ‘Sojadrink – de plantaardige melkvariatie’ kan gewoon nog. Ook de gebruikelijke zuivelkleuren (wit, groen, blauw) en de vermelding ‘in het zuivelschap’ mogen. Maar let op: ook wanneer adverteerders zich aan deze uitgangspunten houden, kunnen de omstandigheden ertoe leiden dat een verkeerde suggestie wordt gewekt. Vooralsnog best een verwarrende situatie.. 

Dominique Geerts

Advertising, FoodDaniël Haije