IJskoude bubbels op het nieuwe jaar

Plaatje-champagne-bij-nieuwtje-Sarah-300x200.jpg

Dat de champagneboeren (terecht) trots zijn op hun bubbelende drankje weten we. Met veel vechtlust verzetten zij zich indien nodig tegen “nepchampagnes” die niet uit de Champagnestreek komen of niet op de traditionele manier zijn geproduceerd. De naam Champagne is immers niet zomaar als Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB) beschermd. In 2012 had Aldi een feestelijk idee: de supermarktketen bracht een sorbetijs met 12% échte Champagne op de markt. Het Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne startte daarop een procedure bij de Duitse rechter om dit tegen te gaan. Aldi zou met dit product profiteren van de goede reputatie van de naam Champagne.

Heel wat jaartjes later is het Hof van Justitie aan het woord: kan het Comité zich verzetten tegen de naam Champagner Sorbet, wanneer het product daadwerkelijk Champagne bevat die volledig voldoet aan de vereisten van de BOB? Het Hof van Justitie geeft aan dat het gebruiken van een BOB op deze manier neerkomt op het uitbuiten van de reputatie van een BOB wanneer het product (in dit geval het sorbetijs) niet als essentieel kenmerk een smaak heeft die wordt veroorzaakt door de Champagne. Met andere woorden: het product moet duidelijk naar Champagne smaken om het Champagne Sorbet te mogen noemen. Het is de nationale rechter die dit moet beoordelen aan de hand van het overgelegde bewijsmateriaal. Kortom: tijd voor een proeverij in de rechtszaal? Smaakt het product inderdaad naar Champagne, dan levert het gebruik van de BOB champagne ook geen misbruik, nabootsing of voorstelling of misleiding op, iets waartegen houders van een BOB zich in theorie eveneens kunnen verzetten. En dat het product ‘slechts’ 12% Champagne bevat, is dat nog van belang? Het Hof van Justitie vindt de gebruikte hoeveelheid een belangrijk, maar niet een doorslaggevend element.

De beoordeling moet per product plaatsvinden en is daarom niet vast te pinnen op een bepaald percentage. De nationale rechter moet nu aan de hand van deze criteria de knoop doorhakken. Ik ben benieuwd of Aldi nog een bakje van het ijs over heeft dat niet inmiddels al over de houdbaarheidsdatum heen is.

Sarah Arayess

Advertising, FoodDaniël Haije