Tofumelk mag geen melk heten!

Sojamelk-300x200.jpg

What’s in a name? Jaren geleden heeft de zuivelbranche in Brussel heel grondig gelobbyd. Zuivelnamen als melk, kaas en boter  zijn beschermde aanduidingen. Melk mag alleen melk heten als het is verkregen uit de melkklieren van een dier. Vandaar: koeienmelk, geitenmelk en kamelenmelk. Maar hoe zit het met sojamelk? En tofumelk? Fout! Dat mag geen ‘melk’ heten, want het komt uit plantaardige soja of tofu. Melkklieren zijn daarbij niet te bekennen.

TofuTown.com Duitsland heeft tot aan het Hof van Justitie geprocedeerd om haar tofumelk toch die naam te mogen geven. Zonder resultaat. Het Hof van Justitie kon ook eigenlijk niet anders; de wettelijke definitie is klip en klaar en daar voldoet tofumelk niet aan. Zelfs disclaimers (‘geen echte melk’) helpen dan niet. De Zuivelverordening kent wel een paar historische uitzonderingen, zoals pindakaas (geen kaas in te vinden) en kokosmelk (het sap van de kokosnoot, geen echte melk). Maar dat is een limitatieve lijst en soja en tofu staan daar niet op. Helaas pindakaas….

Het blijft wel gek natuurlijk. Fabrikanten zoeken het noodgedwongen in allerlei fantasienamen om het woord ‘melk’ op de verpakking te vermijden: Ricedream voor in je havermout en een vleugje sojadrank in je koffie. En tegelijkertijd staat in menig koffiebarretje ‘cappucino met sojamelk’ op de kaart. Want de gemiddelde Nederlander gebruikt het als melk en noemt het dus melk. Ondertussen weet de consument drommels goed dat sojamelk plantaardig is. Misleiding is dus niet aan de orde. De oplossing voor deze gekke situatie? Een uitbreiding van de lijst met uitzonderingen op de verordening voor Landbouwproducten, met als argument dat de toevoeging ‘melk’ juist heel precies voor de consument aangeeft wat de textuur en toepassing is van dit soja- of tofuproduct. Nog even een rondje Brussel ….

Ebba Hoogenraad en Sarah Arayess

Ebba en Sarah schreven een juridisch commentaar bij deze uitspraak in het tijdschrift Intellectuele Eigendom en Reclamerecht (IER), dat is gepubliceerd op in IER nr. 5 - 2017. Zie voor dit commentaar hier.

Advertising, FoodDaniël Haije