Kindermarketing: exit blauwe vinkje

Bewuste keuze.jpg

Na alle ophef over het ‘blauwe vinkje’ (bewuste keuze), het mindere broertje van het ‘groene vinkje’ (gezondere keuze) heeft de Stichting Ik kies Bewust besloten dat het blauwe vinkje sinds 1 augustus jl. niet meer is toegestaan op ‘producten met kindermarketing’. Dus kleurige figuurtjes op de verpakking en in reclame voor het product. Het is nu van tweeën een: geen kindermarketing-elementen meer in reclame-uitingen voor het product, ofwel geen blauw vinkje meer. Exit K3, Sesamstraat en Kuifje. En ook exit zelfverzonnen animatiefiguren, en gebruik van de naam Kind(eren)/kidzz/peuter etc in het merk. Waarom? Omdat dat aantrekkelijk is voor kinderen, en het product is nu eenmaal niet per definitie gezond. Het is (slechts) binnen de categorie van producten – bijvoorbeeld tussendoortjes – een verhoudingsgewijs bewustere keuze.

Alleen getekende fruit/groente afbeeldingen mogen nog, maar niet als poppetje met armen of benen. Bestaande producten mogen nog 1 jaar reclame maken. ‘Gezondere keuze’ + een vrolijke kinder-look & feel = vanaf nu: een slechte keuze.

Nog even dan. Want de Stichting Ik kies Bewus heeft zeer onlangs aangekondigd om het Blauwe Vinkje ten grave te zullen dragen, zodat alleen nog de wérkelijk gezonde, variant van het groene vinkje overblijft.

Ebba Hoogenraad

Food, AdvertisingDaniël Haije