Wist je dat..wistjedatjes soms wel volledig moeten zijn?

Brood-wit-en-bruin-300x199.jpg

Dat we in een tijd leven waarin gezond eten misschien wel meer dan ooit in de belangstelling staat, is inmiddels een open deur. Ook marketingafdelingen spelen al geruime tijd op deze trend in: bij veel producten wordt tegenwoordig vermeld waarom deze zo goed en gezond voor je zijn. Hét toneel van deze health battle is de supermarkt, waar verpakkingen en advertenties vechten om je aandacht.
 
In een recente zaak bij de Reclame Code Commissie (RCC) klaagde iemand over “wistjedatjes” op de broodafdeling. Op twee van deze bordjes stond het volgende:  “Witbrood bevat dezelfde soorten vitamines, mineralen en voedingsvezels als bruin- en volkorenbrood.” en “Brood is helemaal geen dikmaker. In combinatie met gezond beleg, bevat deze maaltijd maar weinig vet.” De klager maakte bezwaar tegen het eerste bordje omdat wit brood misschien wel dezelfde vitaminen, mineralen en voedingsvezels bevat als bruin brood, maar wel in andere verhoudingen. Wit brood zou veel minder van deze voedingsstoffen bevatten. Ook het tweede wistjedatje zou niet juist zijn, omdat het de suggestie zou wekken dat je van brood niet dik wordt. Vet is volgens de klager niet de dikmaker in brood, maar de koolhydraten.
 
Volgens artikel 1 van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) moet een reclame-uiting met mededelingen over de eventuele bijdrage van het aangeprezen voedingsmiddel aan een verantwoord voedingspatroon juist en volledig te zijn. Beide wisjedatjes voldoen volgende Reclame Code Commissie (RCC) niet aan dit voorschrift. Door niet te vermelden dat de hoeveelheid vitaminen, mineralen en vezels in witbrood (veel) lager is dan in bruin brood, is deze mededeling onvolledig. De consument zou kunnen denken dat wit en bruinbrood gelijkwaardig zijn. Ook het tweede bordje voldoet volgens de RCC niet aan artikel 1 RVV: de mededeling “brood is helemaal geen dikmaker” is te absoluut, omdat niets wordt gezegd over de koolhydraten/ andere ingrediënten in brood.  Als adverteerder is het dus opletten. Iedereen is inmiddels redelijk bekend met het bestaan van de Claimsverordening waarin (strenge) regels over voedings-of gezondheidsclaims staan. Maar vergeet dus ook niet de (algemene) reclameregels. Volgende keer iets grotere bordjes printen?

Sarah Arayess