Eindoordeel Duitse rechter over Teekanne: Teekannicht!
De belangrijkste uitspraak in het levensmiddelenrecht in 2015 is zonder twijfel Teekanne. Een Duitse consumenten-organisatie vond het misleidend dat een theeverpakking afbeeldingen van frambozen en vanillebloesem en een logo met de tekst “nur natürliche Zutaten” (“alleen natuurlijke ingrediënten”) bevatte: de consument verwacht dat de thee natuurlijke frambozen- en vanillearoma’s bevat. Deze aroma’s waren weliswaar natuurlijk, maar niet gemaakt van echte framboos of vanille. Teekanne gaat over misleiding en de verhouding tussen de ingrediënten-declaratie en de rest van de verpakking. Waar eerst werd aangenomen dat een juiste ingrediëntendeclaratie mogelijke misleiding wegneemt, geldt sinds Teekanne dat de misleidingstoets de hele verpakking betreft. Een correcte ingrediënten-declaratie is dus niet doorslaggevend. Het totaalplaatje is bepalend. Inmiddels heeft het Duitse Bundesgerichtshof met de uitleg van het Hof van Justitie EU de zaak definitief beslecht: de productpresentatie is inderdaad misleidend. De gemiddelde consument verwacht echte framboos en vanille, maar krijgt die niet.
Bram Duivenvoorde