Strijd om de hoestende consument: Bronchostop
Het begin van het jaar staat vrijwel altijd in het teken van zakdoekjes, vitaminesupplementen, thermometers en snotterende collega’s. Te midden van de griepgolf 2016 sprak Boehringer, de producent van het bekende hoestdrankje Bisolvon, haar concurrent Omega Pharma aan, nieuwkomer op de hoestmarkt. Omega Pharma zou misleidende reclame maken voor haar nieuwe hoestproduct BRONCHOSTOP®. Zoals bekend bestaan er twee soorten hoest: kriebelhoest en hoest met slijm. Bronchostop, een product op basis van tijm en heemstwortel, werkt volgens Omega Pharma bij beide soorten hoest. Hierbij hoort de pakkende oneliner: ‘Bronchostop, voor elke hoest’.
Volgens Boehringer misleidt de reclame consumenten: Omega Pharma zou suggereren dat Bronchostop ook werkt bij andere oorzaken van hoest, zoals COPD of andere ernstige ziekten. Bovendien zou het product ook niet bewezen effectieve ingrediënten bevatten, geen “nieuwe behandeling” zijn en geen “uniek combinatie van ingrediënten” bevatten. Veel bezwaren dus van een onderneming die voelt dat flink aan haar marktaandeel wordt geknabbeld. Boehringer stapt naar de rechter; Omega Pharma verdedigt zich op haar beurt principieel.
De Voorzieningenrechter veegt de bezwaren van Boehringer vrijwel volledig van tafel. De consument weet dat Bronchostop bedoeld is voor hoest bij verkoudheid. Het product is immers zonder recept bij de drogist of supermarkt te koop. De rechter vindt wel dat niet gezegd kan worden dat het product “bewezen effectieve ingrediënten” bevat. Van de gebruikte ingrediënten en zelfs van hoestproducten in het algemeen (!) zou niet bewezen zijn dat het werkt tegen hoest, zo oordeelt te rechter. Een kleine, vreemde, redenering in een verder klip en klaar vonnis.
Omega Pharma kan met een gerust hart haar campagne blijven voeren. Zakdoekje, anyone? Inmiddels heeft Boehringer hoger beroep ingesteld.
Omega Pharma wordt bijgestaan door Ebba Hoogenraad en Sarah Arayess.