“A juice a day keeps the doctor away” is een gezondheidsclaim
“A juice a day keeps the doctor away”. Deze variatie op de welbekende uitspraak “An apple a day keeps the doctor away” lijkt een onschuldige reclamekreet. Maar let op: het is een gezondheidsclaim en daarvoor gelden strenge regels.
Hoe zit het ook alweer met gezondheidsclaims? Dit zijn claims die impliceren dat er een verband bestaat tussen een levensmiddel (zoals voedingssupplementen of smoothies) en de gezondheid. Voorbeelden zijn: ‘gezond’ en ‘goed voor de weerstand’.
Algemene gezondheidsclaims zijn alleen toegestaan als ze gepaard gaan met een specifieke gezondheidsclaim. Hierbij mogen alleen claims worden gebruikt die op de lijst met toegestane claims staan. Bijvoorbeeld: de algemene gezondheidsclaim ‘goed voor de weerstand’ in combinatie met de specifieke (en toegestane) claim ‘vitamine C draagt bij aan de normale werking van het immuunsysteem’. En ook: ‘goed voor het hart’ met de specifieke claim ‘de mix van zonnebloem-, lijnzaad- en koolzaadolie bevat van nature Omega 3 & 6 dat goed is voor een gezond cholesterol’. Lees over dit laatste voorbeeld meer onder het kopje ‘Kleine lettertjes kunnen je de das omdoen’ in deze nieuwsbrief.
“A juice a day keeps the doctor away” is een algemene gezondheidsclaim. De verkoper die hiermee zijn smoothies promootte, had géén specifieke gezondheidsclaim opgenomen in de uiting. Daarom oordeelt de Voorzitter van de Reclame Code Commissie dat de uiting in strijd is met de Claimsverordening (1924/2006) en de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV).
Wees alert op claims die iets zeggen over de gezondheid en gebruik bij een algemene gezondheidsclaim altijd een specifieke claim.
Myrna Teeuw