CVDM deelt eerste boete uit aan TikTok-vlogger voor sluikreclame
Het Commissariaat van de Media (CvdM) heeft een boete van ruim € 6000 opgelegd aan een vlogger. Vlogger Rhodé Kok maakte in strijd met de Mediawet in meerdere van haar TikTok-video’s niet duidelijk dat deze reclame bevatten.
Dit is de eerste boete van het CdvM aan een vlogger sinds vloggers met 500.000 of meer volgers vanaf 1 juli 2022 ook onder het actieve toezicht van het CdvM staan. Deze vloggers moeten zich houden aan de regels van de Mediawet. Zo moeten zij zichtbaar of hoorbaar vermelden als hun video’s reclame bevatten.
En daar ging het bij de video’s van Kok mis. In vier TikTok-video’s maakte zij reclame voor onder andere de Dyson Airwrap zonder (voldoende) duidelijk te maken dat de video’s reclame bevatten. Het opnemen van 'ad' in de beschrijving, waarbij deze vermelding niet zichtbaar is in de standaardweergave, vindt het CvdM onvoldoende. Het CvdM had eerst nog een gesprek met haar gevoerd en een waarschuwing gegeven, maar Kok had de video’s niet aangepast. Zij was naar eigen zeggen vergeten om de video’s te labelen met ‘betaald partnerschap’.
Hoewel de boete de eerste in haar soort is, is deze nog redelijk bescheiden. Het CvdM kan namelijk boetes opleggen tot € 225.000. Kok heeft maar een eenmanszaak en geen enorme omzet, en heeft wel het ‘Influencer Certificaat’ behaald. Daarom is de boete niet zo hoog. Het CvdM zegt op informele manier de regels te blijven handhaven, zoals door middel van gesprekken en waarschuwingen, en alleen boetes uit te delen bij aanhoudende overtredingen.
Overigens moeten alle influencers vermelden dat video’s reclame bevatten. Dat volgt uit de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. Bij overtreding kan de Reclame Code Commissie ‘slechts’ een aanbeveling doen en geen boete opleggen. Wel kan dan ook de adverteerder die zijn influencers hier niet actief op monitort worden aangesproken. De website https://influencerregels.com/ bevat een heldere uitleg van alle regels voor influencers.
Lisa Peek