De waarheid met een korrel zout
Wie vergelijkende reclame wil maken moet door een hoge hoepel springen. Dat heeft Specsavers ervaren. Haar campagne ‘De Waarheid’ voldoet niet aan de regelen der kunst. Een verbod volgt.
Specsavers had een opvallende campagne met als titel ‘De Waarheid’. Wibi Soerjadi treedt op in die campagne. De teneur: bij Specsavers zijn de hoortoestellen veel goedkoper en beter dan bij andere audiciens. Waarom meer betalen? Specsavers maakt vaker vergelijkende reclame; deze keer was het de branchevereniging De Kwaliteitsaudiciens te gortig. En met succes. De kort geding rechter geeft Specsavers een verbod om de campagne in deze vorm voort te zetten. Beschuldigingen aan het adres van andere audicienketens kon Specsavers niet waarmaken. De misleiding wordt versterkt doordat de campagne de titel ‘De Waarheid’ heeft waarbij de consument op nadrukkelijk en op serieuze toon wordt geïnformeerd. Dan is er geen sprake van toelaatbare reclame-overdrijving.
Voor de juristen onder ons: de rechter heeft opnieuw - en terecht - bevestigd dat een onderneming een beroep kan doen op de wet oneerlijke handelspraktijken als een concurrent de regels overtreedt. De Waarheid-campagne op radio, tv en website moet worden gestaakt; de gevraagde rectificatie is afgewezen.
Ebba Hoogenraad