Deel, like & win!
Wie na het lezen van de titel van dit artikel hoopte op een winactie vanuit Hoogenraad & Haak moet ik telleurstellen, daar gaat dit artikel niet over. De feestdagen komen eraan, dit betekent dat er veel cadeaus worden wegegeven. Voor iedereen die zelf ook een ‘deel, like & win-actie’ of een ander promotioneel kansspel gaat organiseren biedt dit artikel een overzicht met de belangrijkste regels waar je rekening mee moet houden.
Belangrijk is het onderscheid tussen een groot en een klein promotioneel kansspel. Bij een klein promotioneel kansspel mag je prijzenpot maximaal €4500 bedragen en bij een groot promotioneel kansspel is dit maximaal €100.000. Een groot promotioneel kansspel mag je maar één keer per kalenderjaar per product (of per smaak/type), dienst of organisatie organiseren, waarbij er maximaal 20 trekkingen mogen zijn. Ook ben je verplicht om actievoorwaarden te maken.
Als je een klein promotioneel kansspel organiseert ben je niet aan deze regels gebonden. Het is overigens wel aan te raden om in ieder geval een aantal ‘spelregels’ op te stellen om onduidelijkheden te voorkomen.
Uiteindelijk moet je alle prijzen uitreiken. Als de prijswinnaar niet binnen een redelijke termijn reageert moet je dus zorgen voor een ‘reserve’ winnaar. Wanneer een prijs een waarde heeft van €449 of meer moet een kansspelbelasting van 30,1% worden betaald. Als organisator bepaal je of jijzelf of de prijswinnaar die kosten draagt.
Wie niet voldoet aan de Gedragscode Promotionele Kansspelen overtreedt de Wet op de kansspelen. De Kansspelautoriteit kan een last onder dwangsom of een bestuurlijke boete opleggen. Maar dat is meer theorie dan praktijk.
Bekijk voor een compleet overzicht van de regels de Gedragscode promotionele kansspelen (Code of conduct for promotional games of chance). Organiseer je een promotioneel kansspel via social media? Let dan ook op het beleid van het platform (zie bijvoorbeeld het beleid van Facebook).
Myrna Teeuw