Doorhaling IMPOSSIBLE BURGER merk onmogelijke opdracht

Mathijs - burger.jpg

In het merkenrecht bestaat de regel dat beschrijvende aanduidingen niet als merk mogen worden gemonopoliseerd. Deze aanduidingen moeten voor iedereen vrijgehouden worden. Zo kan het woord “Apple” geen merk voor appels zijn. Apple kan ook niet supermarkten en groenteboeren aanspreken op hun gebruik van de beschrijvende aanduiding apple.

Tussen Impossible Food en Nestlé loopt een geschil over de vegetarische hamburgers van beide ondernemingen. In een eerdere uitspraak van de rechtbank Den Haag werd geoordeeld dat de naam INCREDIBLE BURGER door Nestlé als merk en niet als beschrijvende aanduiding wordt gebruikt. De reden daarvoor was dat de naam niets zei over de productsamenstelling. Ook bij het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie (het “EUIPO”) heeft Nestlé het nu afgelegd tegen Impossible Foods. Nestlé claimt in deze procedure dat het merk IMPOSSIBLE BURGER van Impossible Foods een beschrijvende aanduiding zou zijn en daarom niet geldig is.

Nestlé stelt dat het IMPOSSIBLE BURGER merk beschrijvend is omdat het een kenmerk van het product beschrijft, namelijk dat het een burger is die onmogelijk kan bestaan. Ook zou het merk een aanprijzende betekenis hebben: het publiek zou het zo kunnen opvatten dat het onmogelijk is een vegetarische burger te maken die zó naar een echte burger smaakt. Het EUIPO is het met Nestlé oneens. Volgens haar worden geen specifieke kenmerken van de vegetarische burger van Impossible Foods beschreven. Ook wordt er geen specifieke kwaliteit of superieure kwaliteit beschreven, in tegenstelling: normaal gesproken heeft “impossible” een negatieve connotatie. Dit zorgt dat de consument wordt verrast door deze woordcombinatie. Het EUIPO meent dat de interpretatie van het merk door Nestlé te veel gedachtestappen vereist en de consument van de vegetarische burger zou deze gedachtestappen niet maken. Het merk van Impossible Foods wordt daarom niet doorgehaald.

Of deze zaak nog een staartje krijgt is onzeker. Nestlé heeft haar Incredible Burger na de uitspraak van de rechtbank Den Haag omgedoopt tot de Sensational Burger en mogelijk zal het daarom hierbij blijven. De tijd zal het leren.

Mathijs Peijnenburg