Parodontax Original is niet meer origineel
De gewijzigde samenstelling van Parodontax Original is niet onopgemerkt gebleven. De planten- en kruidenextracten in Parodontax zijn vervangen door aroma's. GSK zegt dat dit alleen een andere smaak geeft en heeft daarom de mededeling “vernieuwde smaak” op de verpakking gezet.
Eén van de vaste gebruikers van de tandpasta klaagt bij de Reclame Code Commissie (RCC): de “Original” tandpasta is niet meer origineel. Niet alleen de smaak is anders, maar de klager ervaart de tandpasta als een heel ander product. Hij krijgt zelfs een een tinteling op zijn tong. De RCC gaat mee in de klacht.
Uiteindelijk zet het College van Beroep (CvB) zijn tanden in de zaak. De mededeling “vernieuwde smaak” maakt volgens het CvB voor de consument niet duidelijk hoe de nieuwe “original” afwijkt van de vorige en is dus niet voldoende. Op de verpakking, die bovendien niet van kleur is veranderd, staan de woorden “Original” en “vernieuwde smaak”. Een consument zal op basis van die informatie denken dat de smaak van het originele product een klein beetje is gewijzigd door de aanpassing van de ingrediënten. Volgens het CvB gaat de wijziging van de tandpasta verder dan alleen een vernieuwde smaak. GSK heeft de consument niet voldoende over deze essentiële informatie geïnformeerd.
GSK krijgt het voor de kiezen: het CvB acht de verpakking misleidend. Maar misschien nog wel ingrijpender: als we de reviews moeten geloven zoeken veel ontevreden vaste gebruikers van Parodontax Original naar een alternatief.
Myrna Teeuw