Herkenbaarheid van reclame in vlogs
Vlogger Monica Geuze vertelt in een vlog over het merk À la en pakt een pakket van dit merk uit voor de camera: “Ze hebben nu een pakketje opgestuurd met volgens mij alleen maar te schattige dingen.” Een klager stelt dat de vlog niet herkenbaar is als reclame. Volgens de RCC heeft de vlogger met die woorden voldoende duidelijk gemaakt dat zij het pakket gratis heeft ontvangen van À la. Daardoor is de reclame als zodanig dus wel herkenbaar. “Ze hebben nu een pakketje opgestuurd” wordt in feite aangemerkt als variant op de suggesties in de toelichting van artikel 3 RSM en is vergelijkbaar met: “Ik heb deze producten gekregen van [adverteerder]” en “Bedankt [adverteerder] voor het toesturen van de producten”.
De vlogger en À la krijgen niet overal gelijk. Zij stelden dat dit helemaal geen ‘reclame’ is, en dat er ook geen Relevante Relatie is die moet blijken. De RCC acht dit wel reclame voor À la, want het pakket is met een commercieel doel opgestuurd naar de vlogger en het wordt enthousiast aangeprezen in de vlog. De Relevante Relatie blijkt uit het feit dat het gratis pakket alleen naar influencers is opgestuurd. Dat À la en de vlogger niks hebben afgesproken over het opgestuurde pakket doet er niet toe.
Een belangrijke les uit deze uitspraak: ook als een pakket gratis wordt opgestuurd en er geen afspraken zijn gemaakt over het gebruik van het pakket, kan sprake zijn van reclame en een Relevante Relatie. De RCC geeft echter ruimte aan het invullen van het vereiste van herkenbaarheid. Het is al voldoende wanneer de vlogger zegt: “[Adverteerder] heeft een pakketje opgestuurd”.
Myrna Teeuw, student-stagiaire