Oude Consumentenbond bekroningen van stal halen? Dat mág
Menig fabrikant is verguld als blijkt dat zijn product door de Consumentenbond is getest als Beste Koop of Beste uit de Test. Tegen betaling gebruiken ze daarna het beeldmerk van de Consumentenbond in hun reclame. Maar mag je ook trots melding maken van in het verleden gewonnen Consumentenbondtesten? Jazeker, onder voorwaarden. Deze vraag is nu beantwoord door het College van Beroep.
Lidl heeft voor haar W5 vaatwastabletten in 2012 en 2017 de bekroningen Beste Koop en Beste uit de test gekregen. In een reclame-uiting maakte Lidl hier melding door middel van een gouden kroontje met daarin de jaartallen. De Consumentenbond was not amused, en wilde iedere wijze van refereren aan oude testen verbieden, omdat ze niet meer actueel zouden zijn. Zij trok aan het kortste eind.
De hamvraag is of voor een categorie producten inmiddels een nieuwe testronde is geweest. Zo neen, dan mag de adverteerder de predicaten Beste Koop en/of Beste uit de Test blijven noemen, onder vermelding van het oude jaartal. Het College van Beroep geeft ook groen licht voor het door Lidl zelf ontworpen bekroningslogo met daarin de jaartallen.
Ook mag Lidl via een asterisk de jaartallen en soort test als voetnoot vermelden (mits in heldere taal).
En wat als ondertussen voor die categorie producten wel inmiddels een nieuwe testronde is geweest waarin het Lidl product niet is meegenomen, zoals bij W5 allesreiniger? Dan zal het verwijzen naar een oude test snel misleidend zijn. Toch geeft het CvB een opening: als duidelijk wordt gemaakt dat inmiddels een nieuwe testronde is geweest met nieuwe andere winnaars, dan mag het wel.
Een evenwichtig oordeel van het CvB, waar de praktijk veel aan heeft. Want Beste uit de Test en Beste Koop zijn en blijven mooie bekroningen.
Ebba Hoogenraad behandelde deze zaak voor Lidl.