Herkomstvermelding is hot

NL vlag + molen Ebba.jpg

Kijk nog maar even goed naar die verpakkingen met vlaggetjes en vrolijke landen-kleuren. Die gaan steeds meer verdwijnen. Waarom? Strenge etiketteringsregels eisen dat een disclaimer wordt gebruikt als het primaire ingrediënt uit een ander land komt dan door de teksten of symbolen op de verpakking wordt gesuggereerd. Het werkelijke land van oorsprong moet dan óók op de verpakking staan, in hetzelfde gezichtsveld.

En dat is geen sinecure, want wisselende inkooprijzen of mislukte oogsten maken dat de ingrediënten vaak in verschillende landen worden ingekocht. De regels zijn tijdens Corona-tijd van kracht geworden afgelopen 1 april. Veel interpretatievragen rijzen, bijvoorbeeld wat het primaire ingrediënt is (daar komt de Douanewetgeving om de hoek kijken). Wat we wel weten: niet alleen vlaggen zijn op te vatten als herkomstsymbolen; ook kenmerkende gebouwen zoals de Toren van Pisa, de Eiffeltoren of onze bekende Hollandse klompen en molens. Want de consument zal denken dat het product uit dat land komt.

Gelukkig vallen geregistreerde merken met vlaggen of herkenbare gebouwen niet onder de strenge regels. Wat ook vrij spel heeft: alle producten die inmiddels een generieke naam zijn geworden. De voorbeelden zijn talloos: Franse mosterd, Goudse wafels, Frankfurter worst.

De regels schrijven voor dat het echte land van herkomst in hetzelfde gezichtsveld moet worden afgebeeld. Staat een molentjes, klompen en een rood/wit/blauw vlaggetje op de verpakking? Dat maakt 3 x een disclaimer ... We gaan zie hoe de autoriteiten hiermee omgaan.

De oplossing? Gebruik het woord ‘recept’ of ‘stijl’ of ‘impressie’. Koffiebonen naar Italiaans recept, ‘yoghurt Griekse stijl’ of ‘Aspergesoep op Limburgse wijze’. Inmiddels zijn al diverse verpakkingen op die manier aangepast.

Ebba Hoogenraad heeft een handzaam stappenschema gemaakt en dit op het VMT Food Law congres en bij andere presentaties getoond. Een handig leidraad door het oerwoud van herkomstregels. Want de consument houdt van aansprekende verpakkingen. Vlaggetjes, landenkleuren en symbolen zullen vast niet verdwijnen. Interesse? Bel of mail eens met Ebba.

Advertising, FoodDaniel Haije