Het plantaardig product Roombeter moet de naam wijzigen

Upfield (tegenwoordig Flora Food Group) moet de verkoopnaam van haar product ROOMBETER aanpassen. Zij mag met haar plantaardige product zo fel als zij wil concurreren met roomboter. Zij mag ook op de verpakking vermelden dat haar product een 100% plantaardig alternatief is voor roomboter. Maar … Upfield mag het niet de productnaam ROOMBETER geven. Waarom niet? Volgens Europese regelgeving mogen bepaalde zuivelbenamingen, zoals room en boter, alleen worden gebruikt voor zuivelproducten. In kort geding krijgt de Nederlandse Zuivelorganisatie gelijk (NZO).

NZO maakte vorig jaar bezwaar tegen de oude verpakking van het plantaardige smeerproduct Blue Band Roombeter, met een gouden wikkel en een letter ‘o’ (of ‘e’)  die op een boterkrul lijkt. De verpakking zag er zo uit. 

De Reclame Code Commissie (RCC) vond de verpakking inderdaad misleidend. Door de schrijfwijze lijkt het alsof het echte roomboter is. En dat is niet zo. Maar de RCC wilde geen oordeel geven over het gebruik van de productnaam Roombeter als verboden zuivelterm. Dat is aan de rechter, volgens de RCC. 

NZO vroeg vervolgens de rechter in kort geding de naam ROOMBETER te verbieden. Inmiddels had Upfield de verpakking aangepast naar de blauwe versie. Het gaat bij de rechter uitsluitend over de productnaam ROOMBETER (en niet over de overige tekst).

De Europese Zuivelwetgeving is heel duidelijk. Zuiveltermen zoals Room, Boter, Yoghurt mogen niet worden gebruikt ter aanduiding van een plantaardig product. Dat kan alleen als er werkelijk zuivel in zit. Blue Band Roombeter wordt gebruikt als productnaam. De kort geding rechter vindt dat dat niet mag. Dat oordeel is in lijn met Europese wetgeving en rechtspraak. Mag dan niets meer? Jazeker. Upfield mag op de verpakking vermelden dat het product een 100% plantaardig alternatief is voor roomboter. En zij mag haar product promoten omdat het beter is voor het klimaat. Maar wat niet mag, is de benaming ‘room’ gebruiken in de naam van het product. Want room in de verkoopnaam is uitsluitend voor échte room. 

Ebba Hoogenraad, Maarten Haak en Myrna Teeuw hebben deze zaak behandeld voor NZO.