Hoge kortingen op alcohol verboden vanaf 1 juli
Op 1 juli 2021 treedt de nieuwe Alcoholwet in werking die de Drank- en Horecawet vervangt. Met deze nieuwe regels wordt beoogd alcoholgebruik door jongeren te voorkomen en problematisch alcoholgebruik in Nederland tegen te gaan.
De meest spraakmakende verandering is het verbod om in retailwinkels kortingen boven de 25% te geven (art. 2a Alcoholwet). Hiermee komt een einde aan aanbiedingen zoals ‘twee halen, één betalen’ of ‘drie voor de prijs van twee’. Deze regel geldt zowel fysiek als online en kan niet worden omzeild door het geven van extra inhoud of een gratis product, zoals een glas. De alcoholbranche had zich in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken al jaren vrijwillig beperkt tot een korting die niet meer mocht zijn dan 50%. De wettelijke regels worden nu per 1 juli a.s. strenger.
Daarnaast gaan extra maatregelen gelden voor online verkoop zodat jongeren minder gemakkelijk aan alcoholische dranken kunnen komen (art. 20a Alcoholwet). De regels zijn aangescherpt bij het controleren van de leeftijd van de koper, zowel tijdens bestelproces als bij de bezorging. Het pakket mag niet bezorgd worden aan een minderjarige of bij de buren. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de verkoper, ook indien hij gebruik maakt van een bezorgdienst. Tot slot moet de werkwijze voor de leeftijdscontrole vastgelegd worden zodat inzichtelijk is hoe ondernemers de leeftijdsgrens van verzending tot aflevering bewaken.
Een andere wijziging is dat het strafbaar wordt voor volwassenen om alcohol door te geven aan minderjarigen (art. 45a Alcoholwet).
De NVWA zal vanaf 1 juli toezicht houden en bij een overtreding handhaven. Dat wordt dus opletten geblazen. Een schriftelijke waarschuwing kan volgen, of men riskeert een bestuurlijke boete van een paar duizend euro. In het ergste geval kan de NVWA bij overtreding van het verbod op prijsacties ook een last onder dwangsom opleggen om de actie te stoppen. De nieuwe Alcoholwet trekt de teugels aan.
Rosan Slits, student-stagiaire