Influencer marketing: actief monitoren verplicht!

Wie een influencer contracteert regelt natuurlijk keurig dat de influencer zich aan alle reclame-regels moet houden: #ad vermelden en zo. Maar dat blijkt niet genoeg!

Ananas - Ebba (influencer marketing).jpg

Adverteerders opgelet! Dat prachtige contract met alle regeltjes waar een influencer zich aan moet houden is natuurlijk prima en heel verstandig. Daarin staat - als het goed is - onder andere dat de influencer keurig in iedere social media post melding moet doen van het feit dat de influencer betaald krijgt, of gratis producten ontvangt. Dit gebeurt meest door middel van het gebruik van de hashtag : “#ad”. Maar het mag ook worden uitgesproken in de video: “ik heb [dit product] gekregen van [naam adverteerder]”.

Ga je als adverteerder vrijuit als de influencer het ondanks dit contract niet zo nauw neemt? Nee! Als adverteerder heb je een eigen, zelfstandige, plicht om te controleren of de influencer zich ook werkelijk netjes aan de regels uit de Reclame Code voor Social Media houdt.

Dit heeft de Reclame Code Commissie deze zomer bepaald. Het ging over een influencer die op TikTok een video heeft gepost. Hij staat daar blij  te pronken met een energiedrank van Bang Energy. Ondertussen praat hij over wel of niet ananas op een pizza. De RCC vindt de vermelding onderaan de video niet voldoende duidelijk (daar stond: “@bangenergy @bangenergy.ceo #BangEnergy”). Dus is sprake van strijd met de Reclame Code voor Social Media 2019. De influencer wordt hierop aangesproken.

Bang Energy hoopte de dans te ontspringen; in het contract met de influencer was immers een verplichting opgenomen om de RSM na te leven. Maar die vlieger gaat niet op! RSM vereist dat de adverteerder zich actief inspant om ervoor te zorgen dat de influencer de regels naleeft. Een contract volstaat niet. De adverteerder moet aan de bak en zelf controleren of de influencer klare taal spreekt.

Ebba Hoogenraad