Zeeman gaat met de billen bloot

Zeeman.jpg

Een televisiecommercial voor damesondergoed van Zeeman toont vrouwen in ondergoed in allerlei situaties. De billen van de vrouwen komen prominent in beeld. Klagers vinden de reclame vrouwonvriendelijk, seksistisch en te naakt voor een tijdstip dat ook kinderen tv kijken. Ook wordt geklaagd dat Zeeman vrouwen aanmoedigt erotisch getinte selfies te verspreiden. De klachten roepen de vraag op of de commercial in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen. De Reclame Code Commissie (RCC) wijst alle klachten af.

De RCC oordeelt dat de (bijna) blote billen in deze commercial een functie hebben: het aanprijzen van damesondergoed. Er is dus een verband tussen ‘naakt’ en het product. Dat één van de vrouwen een foto maakt van de slip die zij draagt, suggereert niet dat de foto ook wordt doorgestuurd. De commercial wekt volgens de RCC de indruk dat de vrouw haar telefoon gebruikt als spiegel, om te kijken hoe de slip staat. De RCC acht de commercial niet in strijd met de goede smaak of het fatsoen.

Deze uitspraken bevestigen het beoordelingskader van de RCC: wanneer naakt een functie heeft voor het aangeprezen product of de dienst, is minder snel sprake van strijd met de goede smaak en/ of het fatsoen. Een billboard waarop schaars geklede vrouwen een auto wassen is niet functioneel voor de diensten een autowasstraat. De RCC acht dit in strijd met de goede smaak en het fatsoen. Dit geldt ook voor de advertentie van Garage Petersen: “Zonder slip de winter door” in combinatie met een foto van een vrouw die haar slip uitdoet is niet functioneel voor de verkoop van winterbanden. Een afbeelding van een vrouw in lingerie voor de datingsite Novamora is wél functioneel, gezien het spannende karakter van de dienst. Dit acht de RCC niet in strijd met de goede smaak of het fatsoen.

Myrna Teeuw