Influencers: don't grow up, it's a trap!

DH.jpg

De Amerikaanse toezichthouder FTC heeft op 6 november 2019 een handige brochure gepubliceerd: “Disclosures 101 for Social Media Influencers”. De brochure legt helder uit wanneer en hoe influencers duidelijk moeten maken dat hun social posts reclame zijn. De FTC onderstreept dat het (ook) de verantwoordelijkheid van de influencer is om ervoor te zorgen dat reclame herkenbaar is als reclame.

Deze nieuwe guidance van de FTC is ook relevant voor Nederlandse influencers – dus mensen: lees het document vooral eens door. De Amerikaanse regels over disclosures zijn van toepassing als een post zich (mede) op Amerikaanse burgers richt. Daarbij komt dat de publicatie van de FTC ook een goed richtsnoer biedt voor naleving van de Nederlandse regels. Strijdigheid met de Nederlandse regels is namelijk vrijwel uitgesloten als de Amerikaanse regels worden nageleefd; de Amerikaanse regels zijn strenger dan de Nederlandse. Zo is het in Nederland nog mogelijk om #ad te “verstoppen” in een zee van andere hashtags. Daar kom je in de VS niet mee weg.

Ook handig om te lezen: de Stichting Reclame Code (SRC) geeft sinds augustus 2019 op zijn website uitgebreide informatie over de regels voor influencer marketing, waaronder een adviestool, een do's & dont’s cheatsheet en FAQ's.
Vanaf (uiterlijk) 20 september 2020 is de Mediawet ook van toepassing op influencers met een online videokanaal. Dat betekent dat influencers zich zullen moeten gaan houden aan de Mediawettelijke regels over reclame, sponsoring en productplaatsing. Bij overtreding kan het Commissariaat voor de Media een boete opleggen. Sorry, influencers – nog meer leesvoer dus.

With great power comes great responsibility. Het lijkt er sterk op dat influencer marketing volwassen begint te worden.

Daniël Haije

AdvertisingDaniel Haije