Korting tijdens Black Friday
24 november aanstaande is weer het zover: Black Friday. Op deze uit Amerika overgewaaide dag worden veel (en hoge) kortingen gegeven. Daarna volgen Cyber Monday en de feestdagen. De kortingen zullen ons om de oren vliegen. Een goed moment om deze regels weer even op te frissen. Hier een aantal tips waar je op moet letten bij het geven van korting.
In het verleden kwam het nog wel eens voor dat vlak voor Black Friday de prijzen omhoog gingen, zodat de korting daarna groter leek. Een voorbeeld:
Extra vierge olijfolie
Maandag € 20
Dinsdag € 20
Woensdag € 20
Donderdag € 30
Vrijdag: ACTIE: van €30 voor €15
In dit voorbeeld lijkt de consument een aantrekkelijke korting van 50% te krijgen op vrijdag. Terwijl de korting ten opzichte van de eerdere prijs die week slechts 25% is.
Dit heeft de Europese Commissie willen voorkomen. Daarom zijn er sinds 1 januari 2023 strenge regels voor het communiceren van kortingen. Niet iedereen realiseert zich dit, maar deze regels gelden ook voor levensmiddelen, want ze zijn van toepassing op álle producten.
Hoe zit het? Besluit Prijsaanduiding Producten
Volgens de hoofdregel moet een bedrijf bij het aankondigen van een prijsvermindering (communiceren van korting) de laagste verkoopprijs in de 30 dagen voorafgaand aan de prijsvermindering vermelden (de ‘vorige prijs’). Voor dit artikel ga ik ervan uit dat het hierbij steeds gaat om de (vaak doorgestreepte) ‘van-prijs’. In het olijfolie-voorbeeld is dat de van-prijs €20 (van €20 voor €15). Even een disclaimer: weet dat de precieze toepassing van de regels over de ‘van-prijs’ nog niet in steen gebeiteld zijn. Deze tip van de advocaat is niet uitputtend bedoeld en bespreekt de grote lijnen.
Uitzonderingen
Prettig om te weten dat sommige vormen van korting niet onder de strenge regels van het Besluit Prijsaanduiding Producten vallen. Zo gelden de verplichtingen niet bij kortingen die in het kader van loyaliteitsprogramma’s zijn gegeven (tenzij praktisch iedereen gebruik kan maken van de actie), reële gepersonaliseerde prijsverminderingen (zoals verjaardagskorting) en gecombineerde of voorwaardelijke kortingsacties (zoals ‘1+1 gratis’, ‘3 halen = 2 betalen’ of ‘30% korting bij aankoop van drie stuks’). Waarom mag het dan wel? Dit zijn geen ‘prijsverminderingen’ zoals bedoeld in het besluit.
Nog meer goed nieuws: De regel is soms soepeler, want niet in alle gevallen moet de laagste prijs van de afgelopen 30 dagen worden vermeld. Het Besluit Prijsaanduiding Producten noemt de volgende uitzonderingen:
i. Voor producten met een ‘te gebruiken tot’-datum (producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben) mag wél de verkoopprijs worden aangegeven die direct voorafgaand aan de prijsvermindering is toegepast. Bijvoorbeeld:
Aardbeien
Maandag €4
Dinsdag €5
Woensdag: ACTIE: van €5 voor €3,50
Deze soepele regeling geldt voor de volgende producten:
a. verse, al dan niet voorgesneden, groenten en fruit;
b. verse vruchtensappen;
c. koelverse maaltijden en pakketten met daarin verse maaltijdcomponenten;
d. broodbakkerij- of banketbakkerijproducten bestemd om binnen 24 uur na de bereiding te worden geconsumeerd;
e. verse zuivel- en eierproducten;
f. vers vlees en verse vleeswaren;
g. verse vis;
h. verse vlees-, vis- of zuivelvervangers;
i. en buiten onze branche: verse bloemen.
ii. Progressieve verhoogde prijsverminderingen zijn kortingen die stapsgewijs oplopen. Dan moet je bij de eerste korting als ‘vorige prijs’ inderdaad de laagste prijs gedurende de dertig dagen vóór de toepassing van de eerste prijsvermindering vermelden. Maar bij de volgende kortingen hoeft dat niet meer. Dan draait het steeds om de vorige prijs voor alle daaropvolgende aankondigingen van prijsvermindering. Gedurende de hele progressieve kortingsperiode (maximaal drie kalendermaanden) mag dus worden verwezen naar de eerste korting, in het voorbeeld hieronder €20:
Olijfolie
Maandag €20
Dinsdag: ACTIE 10% korting: van €20 voor €18
Woensdag: ACTIE 20% korting: van €20 voor €16
Donderdag: ACTIE 30% korting: van €20 voor €14
Vrijdag: ACTIE 40% korting: van €20 voor €12
iii. De verplichting geldt niet voor nieuwe producten die minder dan 30 dagen op de markt zijn. In dit geval mag een verkoper de van-prijs baseren op een zelf bepaalde termijn.
Korting ten opzichte van de adviesprijs
Gebruik je als doorgestreepte prijs de adviesprijs? Dat mag! Maak dan wel in één oogopslag duidelijk dat de doorgestreepte prijs de adviesprijs is en niet de ‘van-prijs’ waarvoor je het product eerder hebt aangeboden. De regel is hier dat de consument niet mag worden misleid. Het moet voor de consument duidelijk zijn: slaat de vergelijking op de adviesprijs, of op de eigen kortingsprijs?
De adviesprijs is een prijs die door de fabrikant of importeur van het product wordt vastgesteld en aan de detailhandelaren wordt aanbevolen.
Laat Black Friday maar komen!
Ebba Hoogenraad
Deze tekst is eerder als column op VMT gepubliceerd.