Tata Steel mag duurzaamheidsambitie communiceren
Dat ook bedrijven met een negatieve milieu-impact duurzaamheidsclaims mogen maken, bleek al eerder uit uitspraken van de Reclame Code Commissie (RCC) over Corendon’s vliegvakanties en Melkunie’s zuivelreclame. Dus ook een van Europa’s grootste staalproducenten mag vertellen over haar inspanningen op het gebied van duurzaamheid. De onderstaande advertentie van Tata Steel laat zien hoe bedrijven duurzaamheidsambities kunnen communiceren.
Dit is de advertentie van Tata Steel in De Volkskrant:
Klager stelt dat de advertentie een absolute duurzaamheidsclaim maakt die gespecificeerd en bewezen zou moet worden. De RCC wijst de klacht af. Volgens de RCC blijkt duidelijk uit de advertentie dat het gaat om een duurzaamheidsambitie en wat deze inhoudt. Consumenten zullen niet verwachten dat Tata Steel nu al “groen staal in een schone omgeving” produceert zonder uitstoot en kolen, en begrijpen dat dit een toekomstig streven is.
De Code voor Duurzaamheidsreclame (CDR) is van toepassing, maar dit is geen absolute duurzaamheidsclaim. De strenge eisen voor absolute duurzaamheidsclaims zijn dus niet aan de orde. Wel geldt dat een duurzaamheidsambitie geen overdreven positief beeld mag geven van de huidige en toekomstige duurzaamheidsresultaten.
Tata Steel onderbouwt haar ambitie door in de advertentie zelf te verwijzen naar concrete plannen op haar website. De RCC vindt deze verwijzing voldoende. De website geeft een duidelijk overzicht van de concrete stappen die Tata Steel neemt om haar duurzaamheidsambitie te verwezenlijken, inclusief uitwerking van specifieke maatregelen en termijnen. Groen licht dus voor de advertentie van Tata Steel.
Communiceren over duurzaamheidsambities mag en kan zeker. Het is hierbij belangrijk te benadrukken dat het om toekomstige doelen gaat. Verwijs in de uiting zelf naar de website voor uitgebreide informatie over concrete plannen en behaalde resultaten.
Myrna Teeuw