Lang leve de asterisk bij gezondheidsclaims

Dit is een ode aan de asterisk. Dat bekende sterretje dat je zo vaak vindt op een verpakking of in een reclame-uiting vlak boven een woord. En dan moet je op zoek naar het tweede sterretje, vaak op de achterzijde van de verpakking, of helemaal onderaan de advertentie. Daar vind je de uitleg, of de beperkende voorwaarden.

Mag je een asterisk gebruiken op levensmiddelen?

Jazeker. Maar wel onder voorwaarden, namelijk dat de tekst een heldere uitleg geeft. En dat het sterretje niet helemaal weggemoffeld wordt, in een zo klein lettertype dat menigeen het over het hoofd ziet. Ook is een verticale uitleg van de asterisk aan de zijkant van een pagina niet zo’n goed idee. Je hoofd moeten verdraaien is niet ideaal. De rechter of de Reclame Code Commissie vindt zo’n tekst dan sneller misleidend.

Het Hof van Justitie heeft kortgeleden een mooie uitspraak gedaan over het gebruik van een asterisk bij gezondheidsclaims. Vaak worden generieke gezondheidsclaims gebruikt op een verpakking of in reclame-uitingen. Dat zijn algemeen geformuleerde gezondheidsbeweringen zoals ‘je voelt je vitaler’. Zolang zo’n generieke gezondheidsclaim maar gecombineerd wordt met een specifieke – toegelaten - gezondheidsclaim is er niets aan de hand. De vraag is wel: moeten beide dan vlak bij elkaar staan? Of mag je ook de algemene claim front-of-pack zetten en dan met een asterisk verwijzen naar de specifieke claim back-of-pack? Het gunstige antwoord is dat als de verpakking niet genoeg ruimte heeft op de voorzijde, zo’n asterisk uitkomst brengt. De specifieke claim mag dan achterop, ook weer voorzien van zo’n sterretje.

In advertenties zullen de beide claims wel dichter bij elkaar kunnen staan. Maar ook daar zal een sterretje gebruikt mogen worden: op dezelfde pagina en mits voldoende goed leesbaar.

Ebba Hoogenraad

Deze tekst is eerder als artikel op VMT gepubliceerd.