Autoriteit Consument & Markt publiceert leidraad bescherming online consument

andrew-neel-A9Msi-vUNKg-unsplash.jpg

Dynamic pricing, schaarsteaanduidingen, nudging, sociaal bewijs en dark patterns. Er zijn eindeloos veel tactieken om online aankoopbeslissingen te beïnvloeden. Waar ligt de grens tussen toelaatbare beïnvloeding en een oneerlijke handelspraktijk?

Na een korte consultatieperiode publiceerde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op 11 februari 2020 de Leidraad bescherming online consument. In deze leidraad maakt de ACM duidelijk hoe het de consumentenregels toepast op online beïnvloedingstechnieken. De belangrijkste richtlijnen op een rijtje:

  • prijzen inclusief bijkomende kosten moeten gedurende het gehele bestelproces duidelijk zijn;

  • handelaren moeten transparant zijn over personalisatie van prijs en aanbod;

  • schaarsteaanduidingen moeten kloppen;

  • standaardopties mogen niet ten nadele van de consument worden ingesteld;

  • de handelaar moet transparant zijn over de volgorde van zoekresultaten;

  • online reviews en likes moeten echt zijn en mogen niet gemanipuleerd worden;

  • bij online games moeten de kosten en kansen van het winnen van loot boxes duidelijk zijn.

De leidraad is hier te downloaden.

Daniël Haije