Nieuwe regels voor e-commerce en apps
Europa heeft het er maar druk mee. Niet alleen de reclameregels gaan veranderen, er komen ook nieuwe regels voor het aanbieden van digitale inhoud. Andere Europese richtlijnen op het gebied van consumentenbescherming gaan op de schop. Belangrijk nieuws voor alle bedrijven die verkopen via internet of apps aanbieden aan consumenten. Wat zijn de praktische gevolgen voor bedrijven? Een greep uit de wijzigingen:
Helemaal nieuw is de Richtlijn Digitale Inhoud (2019/771). Die geeft regels voor de levering van digitale inhoud (zoals apps). Niet alleen betaalde content valt onder de nieuwe regels, maar bijvoorbeeld ook gratis apps die gebruikmaken van persoonsgegevens van consumenten. Belangrijk is onder meer dat de consument recht heeft op levering van de meest recente versie van een app en op updates.
Voor webshops is belangrijk dat bij prijsaanbiedingen straks steeds de oude prijs van vóór de aanbieding moet worden vermeld. Bijvoorbeeld “Nu slechts EUR 19,95 (was EUR 23,95)”. De oude prijs moet minstens 30 dagen voorafgaand aan de prijsaanbieding hebben gegolden.
Ook het personaliseren van prijzen wordt aan regels gebonden. Prijspersonalisatie is toegestaan, maar webshops moeten hun klanten duidelijk informeren wanneer dit gebeurt. Deze regel geldt alleen voor het aanpassen van de prijs aan de hand van het profiel van de consument en niet voor het hanteren van flexibele prijzen die afhangen van de actuele vraag in de markt.
Wil je klaar zijn voor de toekomst? Of vraag je je af of jouw webshop of app voldoet aan de huidige regels? Neem contact met ons op!
Bram Duivenvoorde