Wijziging Europees reclamerecht goedgekeurd door Europese Raad

Bram.jpg

De kogel is door de kerk: het Europese reclamerecht gaat veranderen. De wijziging van de Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken is op 8 november goedgekeurd door de Europese Raad.

Eerder signaleerden wij al de aanstaande wijzigingen, na goedkeuring door het Europese Parlement. Een paar veranderingen op een rijtje:

  • Er komen specifieke regels voor online misleiding. Zo moeten online platforms zoals Marktplaats en eBay consumenten informeren of de verkoper een handelaar is of niet. Ook komen er strengere regels over het plaatsen van gebruikersreviews en moeten vergelijkingssites de consument informeren hoe het resultaat van de productvergelijking tot stand komt.

  • Er komen ook nieuwe regels voor het op de markt brengen van dual quality-producten: producten van hetzelfde merk en met dezelfde verpakking, maar met een verschillende kwaliteit per lidstaat. Dat wordt onder omstandigheden misleidend. Dit is een belangrijke wijziging, vooral voor bedrijven die exporteren naar Centraal- en Oost-Europa.

  • Lidstaten moeten hoge boetes kunnen opleggen bij overtredingen door bedrijven in meerdere lidstaten. De maximumboete moet in die gevallen minstens 4% kunnen bedragen van de jaaromzet van het bedrijf. Overigens hoeven lidstaten boetes niet altijd af te stemmen op de jaaromzet. Dat voorstel van de Europese Commissie is komen te vervallen.

Nu de wetgeving op EU-niveau is vastgesteld zijn de lidstaten aan zet. Die moeten de nieuwe regels binnen twee jaar implementeren in de nationale wetgeving. In Nederland zal het Burgerlijk Wetboek worden aangepast en naar verwachting ook de Nederlandse Reclame Code.
 
Bram Duivenvoorde

AdvertisingDaniel Haije