Reactie op Linkedin-bericht kan vergelijkende reclame zijn
Wat is vergelijkende reclame en wanneer is dit geoorloofd? Veel mensen zullen denken aan wervende advertenties met een vergelijking tussen de adverteerder en diens concurrent. Toch is de definitie van vergelijkende reclame ruimer. Ook een (boos) bericht op LinkedIn kan vergelijkende reclame zijn. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de uitspraak van de rechtbank Den Haag.
Bericht op LinkedIn
Via LinkedIn maakte de Koninklijke Landmacht bekend met welk bedrijf zij een contract had gesloten na een aanbestedingsprocedure. Een afgewezen partij reageerde onder dit bericht met afkeurende woorden over de producten van het winnende bedrijf, zonder hierbij de naam van het winnende bedrijf te noemen of een vergelijking te maken met eigen producten. Volgens het winnende bedrijf was hier sprake van ongeoorloofde vergelijkende reclame.
Ongeoorloofde vergelijkende reclame
De definitie van vergelijkende reclame is ruim. Het betreft meer dan alleen de gevallen die in het gangbare taalgebruik als vergelijkende reclame worden aangemerkt. Zo is niet vereist dat sprake is van een wervende reclameboodschap of van een uitdrukkelijke vergelijking tussen eigen producten en die van de concurrent. Ook hoeft de naam van de concurrent niet expliciet benoemd te worden. Het gaat erom dat het publiek de uitlating kan herleiden tot die concurrent.
Een reactie op LinkedIn op een bericht van een derde kan dus vergelijkende reclame zijn, ook al worden producten niet vergeleken of de naam van de concurrent uitdrukkelijk benoemd. De inhoud van de post moet dus kloppen. En als de reactie een afbrekende mededeling bevat over de producten van een concurrent kan de concurrent in zijn goede naam worden geschaad en ook dat is niet toegestaan (zie artikel 6:194a lid 2 BW).
Persoonlijke frustratie
Men gebruikt social media vaak om persoonlijke frustratie te uiten. En weinigen zullen zich gerealiseerd hebben dat een post op LinkedIn óók een vorm van vergelijkende reclame kan zijn. Dus zullen (werknemers van) bedrijven voorzichtig moeten zijn met wat zij schrijven, want het kan zomaar vergelijkende reclame zijn. Als dan niet aan de strenge voorwaarden voor vergelijkende reclame is voldaan, gaat het mis. Een concurrent kan aanspraak maken op rectificatie of zelfs schadevergoeding. Dus even nadenken over de inhoud, voordat je je verontwaardigde post plaatst.
Luna Snellenberg