Update Leidraad bescherming online consument (ACM)
Dynamic pricing, schaarsteaanduidingen, nudging, sociaal bewijs en dark patterns. Er zijn eindeloos veel tactieken om online aankoopbeslissingen te beïnvloeden. Waar ligt de grens tussen toelaatbare beïnvloeding en een oneerlijke handelspraktijk? In de Leidraad bescherming van de online consument, gepubliceerd in 2020, maakte toezichthouder ACM duidelijk hoe het de consumentenregels toepast op online beïnvloedingstechnieken. De belangrijkste richtlijnen op een rijtje:
prijzen inclusief bijkomende kosten moeten gedurende het gehele bestelproces duidelijk zijn;
handelaren moeten transparant zijn over personalisatie van prijs en aanbod;
schaarste-aanduidingen moeten kloppen;
standaardopties mogen niet ten nadele van de consument worden ingesteld;
de handelaar moet transparant zijn over de volgorde van zoekresultaten;
online reviews en likes moeten echt zijn en mogen niet gemanipuleerd worden;
bij online games moeten de kosten en kansen van het winnen van loot boxes duidelijk zijn.
Op 31 oktober 2022 publiceerde de ACM een vernieuwde versie van de Leidraad. Aanleiding voor deze update waren onder andere ontwikkelingen in wet- en regelgeving binnen Europa, zoals de Implementatiewet richtlijn modernisering consumentenbescherming. Hierin staan regels over rangschikking van zoekresultaten en gepersonaliseerde prijzen. Vanaf 17 februari 2024 gelden de nieuwe regels van de Europese Digital Services Act in Nederland, waarmee extra verplichtingen gaan gelden voor online platforms, waaronder ook online marktplaatsen. In de vernieuwde Leidraad worden deze nieuwe regels al benoemd. Nieuw in de Leidraad zijn de onderwerpen reclame, influencers en het stimuleren van (meer) gebruik van online diensten (denk daarbij bijvoorbeeld aan 'infinite scrolling').
Zeer lezenswaardig voor iedereen die zich bezighoudt met e-commerce!
Daniël Haije