Vloggers en de nieuwe Mediawet: een storm in een glas water?
Per 1 november 2020 is de nieuwe Mediawet in werking getreden. Dat heeft gevolgen voor videoplatforms als YouTube, en mogelijk ook voor vloggers.
In november ontstond milde paniek in vloggersland; het Financieel Dagblad meldde dat het Commissariaat voor de Media (CvdM) zou hebben bevestigd dat populaire vloggers in hun video’s binnenkort geen producten meer mogen aanprijzen in ruil voor geld. Dit werd snel overgenomen door andere nieuwsmedia. Maar het bericht in het FD klopte niet. Kennelijk een foutje in de woordvoering bij het CvdM. In Nederland is door het Ministerie van OCW en het CvdM steeds gezegd dat YouTube-kanalen onder dezelfde sponsoring- en productplaatsingsregels zouden gaan vallen als (commerciële) televisiezenders, maar dat wordt momenteel opnieuw bekeken. Het wachten is op een rapport vanuit Europa dat meer duidelijkheid moet geven.
Het pijnpunt zit in de regels voor productplaatsing. Volgens die regels mag het publiek “niet rechtstreeks door middel van specifieke aanprijzingen worden aangespoord tot het kopen of huren van producten of afname van diensten”. Maar goed, het is dus nog helemaal niet zeker of deze regels echt gaan gelden voor vlogkanalen (en zo ja, voor welke). En ook als de regels gaan gelden voor vlogkanalen blijft het voor vloggers mogelijk om reclame te maken.
Een storm in een glas water?
Daniël Haije