Voedselkeuzelogo’s volop in ontwikkeling

Kent u ze nog? Het blauwe en groene vinkje op verpakkingen van levensmiddelen. Sinds 2006 werden deze symbolen gebruikt om consumenten te helpen gezondere producten te kiezen. Na 10 jaar was de koek op: de vinkjes zouden langzaam uit de schappen verdwijnen. Sinds 18 oktober jl. mogen geen nieuwe producten met vinkjes meer worden geproduceerd.

Read More
Daphne Vrieling
Daar wordt de aarde vrolijker van …

In een folder voor een duurzame zonneboiler staat een milieuclaim. In de zomer verwarmen de zonnepanelen de zonneboiler. Voor de winterse maanden helpt een houtkachel om het water in de zonneboiler te verwarmen. Het gasverbruik wordt zo met 70 % verlaagd. De tekst in de folder is enthousiast, met een knipoog: “Daar wordt het hele Nederlandse milieu, ja zelfs de aarde vrolijker van”.  Klager vindt dit niet kunnen: houtkachels geven fijnstof en zijn schadelijk en niet milieuvriendelijk. Een hele discussie ontspint zich.

Read More
Daphne Vrieling
Mathijs Peijnenburg wordt advocaat

Na een geslaagde student-stage bij ons kantoor bleef Mathijs Peijnenburg als juridisch medewerker aan Hoogenraad & Haak verbonden. In die functie heeft hij zich in korte tijd onmisbaar gemaakt. Vanaf 2019 zet Mathijs als advocaat zijn loopbaan bij ons kantoor voort.

Read More
Daphne Vrieling
NIEUWS 2018-04

Er is weer een nieuwe editie van ons NIEUWS uit! Een makkelijk leesbaar overzicht van ontwikkelingen in reclamerecht, intellectuele eigendom en levensmiddelenrecht. Download het NIEUWS hier.

Read More
Daphne Vrieling
12e European Food and Feed law Conference

Op 25 en 26 oktober vond het jaarlijkse EFFL-congres plaats, georganiseerd door Lexxion. Tijdens dit congres worden de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van food en feed law besproken met professionals die actief zijn in de levensmiddelenindustrie. Het congres werd geopend met een heet hangijzer: Brexit.

Read More
Daphne Vrieling
Chocoladestaafjes en –krullen niet auteursrechtelijk beschermd

Chocolade is in vele vormen en maten verkrijgbaar: van het welbekende zeebanket tot aan chocoladeletters tijdens de Sinterklaasperiode. Chocoladevormen kunnen auteursrechtelijk beschermd zijn als ze een eigen, oorspronkelijk karakter hebben en het persoonlijk stempel van de maker dragen. In de onderhavige zaak is een geschil ontstaan tussen de twee concurrenten Dobla en Chocolate King over een vermeend auteursrecht op tweekleurige chocolade in de vorm van staafjes en krullen en schending van bedrijfsgeheimen.

Read More
Daphne Vrieling
Menarini/Biofarma: hoog aandachtsniveau bij merk voor pijnstillers

In het merkenrecht is het aandachtsniveau van het publiek vaak van groot belang. Volgens de rechtspraak is het aandachtsniveau hoog ten aanzien van bijvoorbeeld luxeproducten (auto’s, horloges) en juist minder bij alledaagse supermarktproducten (vaatwassertabletten, aanstekers). Dat betekent dat sneller sprake is van verwarringsgevaar tussen twee merken voor vaatwassertabletten dan tussen twee automerken.

Read More
Daphne Vrieling
PR-bureau krijgt hoge boete voor overtreding geneesmiddelenreclameverbod

Het is verboden om richting het brede publiek reclame te maken voor geneesmiddelen. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) treedt streng op en legt boetes op van maximaal EUR 450.000 per overtreding. Een recente uitspraak van de rechter laat zien dat die boete niet alleen opgelegd kan worden aan de geneesmiddelenproducent, maar ook aan het PR-bureau dat opkomt voor de belangen van de producent. Oppassen geblazen, ook voor bijvoorbeeld reclamebureaus!

Read More
Daphne Vrieling
CBD-olie bij examenstress

Een stoere jongen zegt in de TVC zijn eindexamen reuze spannend te vinden. Gelukkig heeft hij Original Clear Mind, ‘dat ondersteunt mijn concentratievermogen en verbetert mijn leerprestaties’. Klaagster denkt dat het foute boel is om dit product bij minderjarigen te promoten. Zij verwart de gewone CBD-olie met het psychoactieve deel van cannabis: THC.

Read More
Daphne Vrieling
Dé aangewezen acteur(s) voor de rol?

The Shawshank Redemption zonder Morgan Freeman, Forrest Gump zonder Tom Hanks, het is ondenkbaar. In de meeste films is er maar één die de hoofdrol perfect kan vertolken. Dit is echter anders in de theater-industrie. Het is niet ongebruikelijk dat je bij een bezoek aan een musical niet de alom geprezen Tony Award winnaar, maar een zogenaamde alternate in de hoofdrol te zien krijgt. Niet iedereen is echter van dit systeem op de hoogte. Zo kwam het dan ook dat een bezoeker van de musical “Was getekend, Annie M.G. Schmidt” een klacht indiende bij de Reclame Code Commissie (RCC).

Read More
Daphne Vrieling
De appelmoes-vergelijking met een ‘willekeurig’ A-merk

Op YouTube verscheen een video van appelmoesproducent Servero. Een presentator vraagt voorbijgangers mee te doen aan een smaaktest. Variant A is de 100% appelmoes van Servero, zonder toegevoegde suikers. Variant B is een ‘willekeurig’ A-merk met een paarse deksel, die “maar liefst zeven suikerklontjes”bevat. 8 op de 10 proevers blijken de Servero 100% appelmoes de lekkerste te vinden.

Read More
Daphne Vrieling
Tafelgashaard doorstaat vuurproef dankzij ‘houtlook'

Nu de dagen langzaamaan weer wat korter worden en de temperatuur daalt kan de openhaard weer wat vaker aan. Voor wie geen openhaard heeft is een tafelgashaard een mooie uitkomst. Er is ook voor ieder wat wils, want ze zijn verkrijgbaar in veel verschillende modellen en kleuren. Toch lijken sommige haardjes wel wat op elkaar.

Read More
Daphne Vrieling
(Sluik)reclame voor een geneesmiddel

De Reclame Code Commissie (RCC) ontving een klacht over uitingen in een brochure en op de website van de Stichting Bewegen Zonder Pijn (SBZP). De uitingen vermelden een specifieke combinatie van ingrediënten. Het lijkt puur informatief te zijn. Maar volgens branchevereniging Neprofarm is sprake van (sluik)reclame die (mede) afkomstig is van Synofit, een producent van voedingssupplementen, voor haar product Synofit Premium.

Read More
Daphne Vrieling
Witte wieven, wie kent ze niet?!

“Witte wieven (…) zijn mythische wezens. Het is de naam voor vrouwenfiguren die in sagen voorkomen en soms goedaardig, soms kwaadaardig zijn. (…) Witte wieven worden vaak in verband gebracht met heksen en/of spoken.” Aldus Wikipedia over het begrip ‘witte wieven’. Welk deel van het relevante publiek kent witte wieven als begrip en hoe toon je dat aan?

Read More
Daphne Vrieling
Wat betekent Skinny Orange?

Wat zijn de ingrediënten in het productie hier linksonder denk je? Nee, niet meteen verder lezen. Ik wacht wel. Je mag me je gedachten ook mailen. Klaar? Klager voelde zich op het verkeerde been gezet. Hij dacht dat het product enkel sinaasappelsap bevat en hij voelde zich dan ook bedrogen toen uit de rest van de verpakking bleek dat het product 33% water bevat. Misleidend!

Read More
Daphne Vrieling
Wijnboer Ilja Gort vangt bot: geen merkinbreuk door tulpenwodka

Wijnboer, schrijver en tv-presentator Ilja Gort is mede-oprichter en eigenaar van wijnproducent Chateau de la Garde. Eén van de bekendste en bestverkochte wijnen van dit domein is “La Tulipe”, dat bij Albert Heijn in de schappen ligt. Chateau de la Garde heeft meerdere inschrijvingen voor het woordmerk LA TULIPE. Vorige zomer vocht De la Garde al met succes de afbeelding van een tulp op Hema-wijn aan. Ditmaal een nieuw product van destilleerderij Clusius: “Dutch Tulip Vodka”.

Read More
Daphne Vrieling
NVWA 2018: focus on misleading claims and publishing sanctions

Het jaar is al (ruim) halverwege nu het jaarplan van de NVWA is gepubliceerd. Een interessant kijkje in de keuken. De NVWA noemt als kernwaarden: betrouwbaar, onafhankelijk, transparant en professioneel. Uitvloeisel daarvan is het duidelijk maken waar de prioriteiten liggen. Ook is de NVWA bezig met een efficiency-verbetering, o.a. door handmatige stappen te automatiseren.

Read More
Advertising, FoodDaphne Vrieling
Jaguar Land Rover stopt JAGUAR merk voor lederwaren

Een Italiaans bedrijf zag kansen voor een JAGUAR look-alike merk voor o.a. paraplu’s, tassen en lederwaren. Jaguar Land Rover maakte natuurlijk bezwaar in een oppositie. Een standaardverweer bij een beroep op zulke oude merkinschrijvingen is dan dat om ‘bewijs van gebruik’ wordt gevraagd: een merk dat vijf jaar lang niet normaal is gebruikt voor de waren waarvoor het is ingeschreven, kan niet effectief worden ingeroepen of zelfs worden doorgehaald.

Read More