Wáár op de verpakking moet staan dat een product de smaak heeft van het afgebeelde fruit? Even leek het erop dat smaakvermelding helemaal niet meer mogelijk zou zijn! De Reclame Code Commissie had het – onbedoeld – onhandig opgeschreven in de Optimel Vanille vla zaak, aangespannen door Foodwatch.
Read MoreKENNISPARTNER-COLUMN VMT - Heel herkenbaar: je zou eigenlijk willen weten hoe het zit met net die ene verordening, wetgeving of jurisprudentie. Maar het komt er niet van om het uit te zoeken. Het liefst zou je wel even van je advocaat het naadje van de kous willen horen.
Read MoreMenig ouder kent de situatie: je kind wil juist heel graag dat je de koekjes koopt met zijn Minion-held op de verpakking, of die Dora The Explorer. Dit was de Alliantie Stop Kindermarketing een doorn in het oog en gaat nu veranderen. Al veel langer gelden strenge regels voor reclame voor levensmiddelen: ze mogen niet gericht zijn op kinderen tot en met 12 jaar.
Read MoreMathijs Peijnenburg is op 13 februari 2019 in de rechtbank Amsterdam beëdigd als advocaat en zet als advocaat-stagiair zijn loopbaan bij ons kantoor voort. Na een geslaagde student-stage bleef Mathijs Peijnenburg als juridisch medewerker aan Hoogenraad & Haak verbonden. In die functie heeft hij zich in korte tijd onmisbaar gemaakt.
Read MoreVoor alcoholreclame gelden specifieke, strenge regels die onder andere in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) zijn vastgelegd. Een veelgestelde vraag: hoe ga je om met een reclame waarin wél alcohol voorkomt, maar waarin een ander product of een andere dienst dan alcohol wordt aangeprezen?
Read MoreBreng je een gezondheidsproduct op de markt waarin kruiden zitten en wil je in reclame iets zeggen over de werking van dat kruid? Dat mag. Maar … in de reclame-uitingen moet wél een voorbehoud gemaakt worden. De werking van botanicals is immers nog niet door EFSA en de Europese Commissie vastgesteld. In Brussel liggen wegens bewijsissues de wetenschappelijke botanicaldossiers nog op behandeling te wachten. En dat moet aan het publiek worden meegedeeld.
Read MoreVandaag kreeg Hoogenraad & Haak bezoek van een groep enthousiaste masterstudenten van de rechtswinkel Clinic Law Incubator. Zij helpen particulieren en kleine ondernemingen met juridisch advies over onder meer intellectueel-eigendomsrecht, mediarecht, privacyrecht en consumentenrecht. De studenten van Clinic bezoeken regelmatig aangesloten advocatenkantoren.
Read MoreHet jaar is al (ruim) halverwege nu het jaarplan van de NVWA is gepubliceerd. Een interessant kijkje in de keuken. De NVWA noemt als kernwaarden: betrouwbaar, onafhankelijk, transparant en professioneel. Uitvloeisel daarvan is het duidelijk maken waar de prioriteiten liggen. Ook is de NVWA bezig met een efficiency-verbetering, o.a. door handmatige stappen te automatiseren.
Read MoreIn een volle zaal uit alle geledingen van de voedingsmiddelenindustrie sprak Ebba Hoogenraad over belangrijke juridische gebeurtenissen in het afgelopen jaar. Over misleiding: 10 bitterballen in een TVC mág, ook als de verpakking maar 8 bitterballen bevat. Over influencer marketing: de handige 10 gouden regels die Lidl gebruikt als zij producten ter review opstuurt naar vloggers en bloggers. En nog veel meer.
Read MoreAdvocaat-generaal Wathelet heeft de auteursrechtelijke bescherming van de smaak van levensmiddelen afgeraden. De belangrijkste overweging is in nr. 60:
Read MoreSoms verwacht, soms onaangekondigd. Vaak nét op het verkeerde moment. Als het tijdelijk een rommeltje is, of als de verantwoordelijke manager een gebroken been heeft en niet aanwezig is. Inspecties van de NVWA – iedereen in de industrie heeft ermee te maken.
Read MoreDe Reclame Code Commissie heeft zich recentelijk mogen buigen over een reclametekst afgedrukt op een doek bij een lokale viskraam. Niet de meest spannende vorm van reclame, zou je denken. Toch is deze uitspraak het vermelden waard. Op het doek stond naast de afbeelding van een portie kibbeling de tekst: “Warme kibbeling. Lekker gezond!”. De gemiddelde visliefhebber kijkt hier misschien niet raar van op, maar een verontwaardigde consument diende een klacht in bij de RCC.
Read MoreFoodwatch is een bekende bij de Reclame Code Commissie. Met enige regelmaat dient de ‘voedselwaakhond’ klachten in over reclame voor voeding. Ditmaal moet de verpakking van M&M’s Peanut & Hazelnut eraan geloven.
Read MoreVeel landen kennen hun eigen specialiteiten. In Nederland zijn we bekend om onze kazen, zoals de Noord-Hollandse Gouda. Producenten kunnen een Europese bescherming voor hun producten aanvragen. Deze bescherming valt uiteen in drie vormen: de Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB), de Beschermde Geografische Aanduiding (BGA) en de Gegarandeerde Traditionele Specialiteit (GTS).
Read MoreVanuit het ‘niets’ heeft onze food law praktijk een prachtige erkenning gekregen voor het jaar 2018. Legal 500 doet onderzoek in de markt (bij collega’s en cliënten). En wat blijkt: in de categorie ‘Food & Beverages’ is de Health, Beauty & Food praktijk van ons kantoor geplaatst in ‘Tier 1’. Een topprestatie, en terecht vinden wij.
Read MoreMag je de beschermde aanduiding ‘champagne’ gebruiken voor sorbetijs met 12% echte champagne? Volgens de producenten van Champagne niet: zij vinden dat dit inbreuk maakt op hun beschermde oorsprongsbenaming (BOB). Aan de andere kant staat Aldi, dat vindt dat zij best de naam mogen gebruiken voor een product met echte champagne.
Read MoreDe term ‘melk’ is beschermd: dat woord mag alleen worden gebruikt als de melk afkomstig is uit dierenmelkklieren. Wat blijft dan nog over voor Alpro? Heel veel, blijkt uit de uitspraak van het Hof Den Bosch.
Read More