Posts in Advertising
Hoe zit het met lachgas in reclame?

Lachgas is op dit moment een hot topic. De straat is bezaaid met patronen en ballonnen. Heel wat gemeentes hebben de partydrug al op bepaalde evenementen en locaties verboden. In Amsterdam is inmiddels een heuse “lachgaskoning”, die met zijn onderneming, Ufogas, op billboards reclame maakt voor lachgas-ballonnen. Het toenemende gebruik van lachgas is omstreden.

Read More
AdvertisingDaphne Vrieling
Alle Rembrandts in het Rijksmuseum?

Alle kunstwerken van Rembrandt verzameld in één museum? Dat kan niet, dat weet toch iedereen? Toch wekte de enorme banner “ALL THE REMBRANDTS UNTIL 10 JUNE 2019” op de gevel van het Rijksmuseum bij een bezoeker de illusie dat deze utopie werkelijkheid was geworden. Wat bleek: de tentoonstelling bevat alleen de werken uit de eigen collectie van het Rijksmuseum.

Read More
AdvertisingDaphne Vrieling
Korting op ALLES!*

“Tot wel 30% korting op alles*”, “KORTING OP HÉÉL DE SITE*, wees snel!”. Het zijn bekende kreten op websites, in mailboxen en op folders. Betekent het gebruik van de woorden “alles” en “HÉÉL” dan ook dat er daadwerkelijk korting op alles wordt gegeven of is het nog mogelijk uitzonderingen te maken?

Read More
AdvertisingInfo
Rutte's "vaasje" was reclame, maar van wie eigenlijk?

Er is vaak discussie over de herkenbaarheid van reclame. Zo worden informatieve brochures over brandveiligheid of het aantal inbraken in de buurt door de brievenbus gegooid en blijken die vervolgens gericht te zijn op de verkoop van rookmelders en alarmsystemen. Dit soort “informatieve reclame” is vrij gebruikelijk en uiteindelijk is vaak duidelijk welke onderneming aan u een rookmelder probeert te verkopen.

Read More
AdvertisingInfo
Eigen mening van influencer? Geen disclosure nodig.

Gelukkig is het inmiddels duidelijk: als een influencer heel positief is over een product, maar de betreffende fabrikant heeft helemaal niets van doen met die influencer (geen betaling voor de positieve post, het product is ook niet gesampled), dan valt het onder de vrijheid van meningsuiting waarbij de strenge regels van het reclamerecht niet gelden. De Reclamecode Social Media is niet van toepassing. Het is niet nodig om zo’n positieve post te voorzien van bijvoorbeeld de vermelding ‘#adv.’

Read More
Kinderidolen in de ban

Menig ouder kent de situatie: je kind wil juist heel graag dat je de koekjes koopt met zijn Minion-held op de verpakking, of die Dora The Explorer. Dit was de Alliantie Stop Kindermarketing een doorn in het oog en gaat nu veranderen. Al veel langer gelden strenge regels voor reclame voor levensmiddelen: ze mogen niet gericht zijn op kinderen tot en met 12 jaar.

Read More
Een cocktail op het strand

Voor alcoholreclame gelden specifieke, strenge regels die onder andere in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) zijn vastgelegd. Een veelgestelde vraag: hoe ga je om met een reclame waarin wél alcohol voorkomt, maar waarin een ander product of een andere dienst dan alcohol wordt aangeprezen?

Read More
Food, AdvertisingDaphne Vrieling
Winst voor merkhouders: platforms als Facebook moeten vanaf nu mogelijk actief optreden tegen overduidelijk schimmige advertenties ter promotie van namaakartikelen

Op platforms als Facebook en Instagram wordt steeds meer geadverteerd. Een deel van deze advertenties is afkomstig van partijen die volgens een vast patroon namaakartikelen aanbieden. Onlangs heeft de Amsterdamse voorzieningenrechter besloten dat Facebook onrechtmatig handelt tegenover Tommy Hilfiger door advertenties ter promotie van namaakartikelen op haar platforms Facebook en Instagram (die voldoen aan bepaalde specifieke kenmerken) toe te staan

Read More
AdvertisingDaphne Vrieling
Botanicalclaim? Gebruik een on-hold disclaimer!

Breng je een gezondheidsproduct op de markt waarin kruiden zitten en wil je in reclame iets zeggen over de werking van dat kruid? Dat mag. Maar … in de reclame-uitingen moet wél een voorbehoud gemaakt worden. De werking van botanicals is immers nog niet door EFSA en de Europese Commissie vastgesteld. In Brussel liggen wegens bewijsissues de wetenschappelijke botanicaldossiers nog op behandeling te wachten. En dat moet aan het publiek worden meegedeeld.

Read More
Food, AdvertisingDaphne Vrieling
NVWA 2018: focus on misleading claims and publishing sanctions

Het jaar is al (ruim) halverwege nu het jaarplan van de NVWA is gepubliceerd. Een interessant kijkje in de keuken. De NVWA noemt als kernwaarden: betrouwbaar, onafhankelijk, transparant en professioneel. Uitvloeisel daarvan is het duidelijk maken waar de prioriteiten liggen. Ook is de NVWA bezig met een efficiency-verbetering, o.a. door handmatige stappen te automatiseren.

Read More
Advertising, FoodDaphne Vrieling