Allergeenvrij, wat betekent dat nu eigenlijk? Dat vroegen klagers zich ook af bij het zien van de claims (100%) allergeenvrije tomaten-, en groentesoep en allergeenvrij vlees op internet. Klagers stappen naar de Reclame Code Commissie (RCC).
Read MoreZijn Goody Good Stuff snoepjes beter of gezonder dan ander snoep? Op de website staat dat het alleen natuurlijke aroma’s en kleurstoffen bevat. Klager vindt de naam Goody Good Stuff misleidend: het bevat evenveel suiker als ander snoep.
Read MoreIn juli 2016 is Stephanie Reinders Folmer ons kantoor komen versterken als juridisch medewerker. Zij ondersteunt de advocaten van Hoogenraad & Haak in de volle breedte van de praktijk.
Read MoreHet is een roerig jaar voor het levensmiddelenrecht. Na de belangrijke Teekanne-uitspraak over verpakkingen en misleiding komt het Hof van Justitie opnieuw met een opvallende uitspraak: Innova Vital. We hebben geen glazen bol nodig om te voorspellen dat je deze naam nog véél vaker gaat horen.
Read MoreBavaria heeft in hoger beroep alsnog bot gevangen in de zaak tegen Your Hosting. In tegenstelling tot de voorzieningenrechter oordeelt het hof Den Haag dat Bavaria’s slagzin uit 1985 “Zo. Nu eerst een Bavaria” niet auteursrechtelijk beschermd is.
Read MoreVorige week sprak Sarah Arayess op de 7e Internationale Fresenius Conferentie in Frankfurt (Mainz) met als thema “Health Claims and Functional Ingredients”. Sarah ging in haar presentatie in op de regels die in social media bij levensmiddelenreclame van toepassing zijn.
Read MoreIn ons NIEUWS 2015-4 schreven we al over de te strenge houding van de Reclame Code Commissie (RCC) ten opzichte van kruidenpreparaten (‘botanicals’) die op de markt zijn als voedingssupplementen. Sinds de Europese Claimsverordening zijn alleen specifiek door de Europese Commissie na advies van EFSA (de Europese Voedselautoriteit) goedgekeurde gezondheidsclaims voor een ingrediënt toegestaan.
Read MoreZomer in aantocht, dus opnieuw tijd voor diëten. Wist u dat Konjacwortel bijdraagt aan gewichtsverlies? De officiële naam van deze eetbare plant uit de Aronskelkfamilie is Glucomannan. De wortel groeit in Japan, China en Indonesië.
Read MoreVoormalig gedaagde kan nog tot en met 3 september 2016 zijn gemaakte proceskosten terugvorderen!
Tot op heden bestond in I.E.-land onzekerheid over de vraag wie de (volledige) proceskosten moet dragen als een kort geding wordt ingetrokken voordat de zitting heeft plaats gevonden. Ik procedeerde én publiceerde daar eerder al over. De Hoge Raad heeft recent een einde gemaakt aan die onduidelijkheid: de (voormalig) eiser die de zaak intrekt moet de daadwerkelijk gemaakte proceskosten van de (voormalig) gedaagde vergoeden.
Read MoreDat we in een tijd leven waarin gezond eten misschien wel meer dan ooit in de belangstelling staat, is inmiddels een open deur. Ook marketingafdelingen spelen al geruime tijd op deze trend in: bij veel producten wordt tegenwoordig vermeld waarom deze zo goed en gezond voor je zijn. Hét toneel van deze health battle is de supermarkt, waar verpakkingen en advertenties vechten om je aandacht.
Read MoreDe bierwereld stroomt over. In mei werd bekend dat de Brabantse brouwerij Bavaria de Belgische speciaalbiermaker Palm overneemt. Nog geen week later kondigde de Belgische wereldspeler AB Inbev de overname aan van SAB Miller, het moederbedrijf van Grolsch. Bier is hot. Alle reden om eens in te zoomen op twee uitspraken over bier, ditmaal van de Brusselse rechter. Ook wij kijken wel eens over de grens.
Read MoreIn april werden de belangrijkste ranglijsten voor advocaten(kantoren) gepubliceerd: Chambers en Legal 500. Chambers en Legal 500 onderzoeken de juridische markt uitvoerig, en peilen de meningen van cliënten en collega’s. Alleen advocaten en kantoren die tot de top van hun vakgebied behoren komen in de lijstjes terecht. Ook dit jaar staat Hoogenraad & Haak heel mooi in de rankings. Veel dank aan onze cliënten en collega's voor deze heerlijke feedback!
Read MoreLet me tell you about the birds and the bees.. Zonnatura brengt gezonde (biologische) producten op de markt. Het bedrijf is er van overtuigd dat veel toevoegingen in voeding onnodig zijn om toch lekker en gezonde voeding te maken. Die overtuiging draagt zij uit door middel van een TVC met een zingend bijtje dat door de natuur vliegt en vervolgens in een fabriek belandt.
Read MoreDe belangrijkste uitspraak in het levensmiddelenrecht in 2015 is zonder twijfel Teekanne. Een Duitse consumenten-organisatie vond het misleidend dat een theeverpakking afbeeldingen van frambozen en vanillebloesem en een logo met de tekst “nur natürliche Zutaten” (“alleen natuurlijke ingrediënten”) bevatte: de consument verwacht dat de thee natuurlijke frambozen- en vanillearoma’s bevat.
Read More“Mmm, lekker. Mmm, ook lekker.” De reclame-uitingen van Lidl in de campagne “Waar kies jij voor?” kunnen door de beugel. Dat besliste de Reclame Code Commissie (RCC) op 7 maart 2016. In deze campagne vergeleek Lidl een aantal huismerkproducten met die van een A-merk. De reclames toonden de producten naast elkaar met de prijs erbij. Proefpersonen in de televisie- en radiocommercials noemden het A-merkproduct “lekker” en het Lidl-product “ook lekker”.
Read More